Preferansen for netthandel øker
En stor Klarna-undersøkelse viser at flere nordmenn enn før foretrekker netthandel.

Andelen nordmenn som foretrekker netthandel fremfor fysisk handel har økt med hele 27 prosent – fra 22 til 28 prosent i fjerde kvartal av 2022, målt mot samme kvartal året før.
Det viser Klarnas kvartalsvise shoppingundersøkelse, som har spurt 21.770 respondenter i 17 om sine handelsvaner.
Andel som foretrekker fysiske butikker er 32 prosent, noe som er en nedgang på 8 prosent fra samme periode året før.
– Selv om nordmenn fremdeles er blant dem i undersøkelsen som handler minst jevnlig på nett, bare knappe en av fire oppgir at de gjorde dette ukentlig eller oftere i fjerde kvartal i fjor, tyder denne kraftige økningen på at netthandel kan bli enda viktigere for flere fremover, sier Klarnas Norge-sjef, Geir Østby.
Viktigst å spare penger
Hele 78 prosent av de spurte mente at prisene var lavere på nett enn i fysisk butikk og at dette var den viktigste fordelen med netthandel. 77 prosent svarte at det var enklere å sammenligne priser på nett, og nesten like mange (76 prosent) mente at netthandel sparte dem tid – i forhold til handel i fysisk butikk.
Nylig avdekket NRK vanvittige prisforskjeller når det kommer til apotekvarer kjøpt på nett gjennom «klikk og hent», kontra i fysisk butikk. En Ibux-pakke kostet til eksempel 49 kroner dersom man kjøpte den på nett, kontra 101,90 kroner i butikkhyllen.
–Våre undersøkelser tyder på at spesielt muligheten for å finne lavere priser er viktig for at kundene velger nett. Det er nok en medvirkende årsak til at vi nå ser at interessen for netthandel er økende – noe som er verdt å merke seg for aktørene i dette markedet, fortsetter Østby.
Kategoriene dagligvarer, farmasøytiske produkter og hus og hage peker seg ut som de hvor det er størst preferanse for å handle i fysiske butikker. Likevel er det også disse som har hatt den kraftigste økningen i netthandelspreferansen i løpet av de siste par årene.
– Selv om flere nordmenn foretrekker netthandel, så er det fremdeles slik at det store flertallet, hele syv av ti, synes den totale handelopplevelsen er bedre i fysisk butikk. Spesielt den sosiale kontakten og servicen trekkes frem som grunner til dette. Da blir det enda viktigere for nettbutikker også å kunne tilby dette, sier Østby.