<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

NorgesGruppen tapte 1 milliard på priskutt

Dagligvaregiganten gikk på en smell i fjor på grunn av priskutt og økte kostnader. Resultatet falt fra 3,9 milliarder til 2,9 milliarder. 

Publisert 22. mars 2023 kl. 09.00
Oppdatert 22. mars 2023 klokken 17.14
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 358 ord
ÅRSTALL: Onsdag presenterte konsernsjef i NorgesGruppen, Runar Hollevik, regnskapene for 2022.  Foto: NTB

– Vi har aldri opplevd lignende prisøkninger fra leverandørene våre, i tillegg til at vi også fikk økte kostnader i vår del av verdikjeden. Vi har likevel bidratt til å holde prisveksten nede gjennom effektiviseringstiltak, knallharde forhandlinger med leverandørene og videreføring av investeringene i priskutt, uttaler konsernsjef Runar Hollevik i en pressemelding.

NorgesGruppen står bak kjente kjeder som Meny, Kiwi, Spar og Joker. 

Totalt landet NorgesGruppen driftsinntekter på 102,7 milliarder kroner, noe som var nærmest identisk med 2021. Driftsmarginen falt fra 4,8 til 3,5 prosent. 

 – I hele 2022 valgte vi å investere i priskutt til tross for betydelige kostnadsøkninger. Med det bidro vi til å dempe prisveksten på mat og drikke her til lands. Det koster, men dette valget står vi fortsatt i, forteller Hollevik.

NorgesGruppen

(Mill. kr)20222021
Driftsinntekter102.486,6102.884,8
Driftsresultat4.341,45.665,8
Resultat før skatt3.251,24.593,9
Resultat etter skatt2.602,33.652,8

Krevende år

Det har skapt mye rabalder i dagligvaremarkedet at Kiwi tok en finte på konkurrentene sine i februar da de droppet å sette opp prisene etter at leverandørene skrudde opp sine. Bare timer etter måtte Rema 1000 og Coop gjøre det samme. Alle de store lavpriskjedene blør i den pågående priskrigen. 

Dagligvarebransjen har også fått mye oppmerksomhet fra politisk hold de seneste månedene. Økt oppmerksomhet om priser og inflasjon har gjort at lønnsomheten til de store matgigantene er satt under lupen. Kjedene hevder hardnakket at de driver med veldig små marginer, og at andre bransjer i norsk næringsliv tjener mer enn dem. Det er størrelsen deres som gjør at de tjener milliarder av kroner hvert år. Fjorårets driftsmargin kan være godt å ha med seg inn i de politiske diskusjonene fremover. 

Mer lavpris

Som ventet går det tråere for kjedene Meny og Spar. Kundene er mer sensitive for pris etter alle kostnadsøkningene, og det er lavpriskjedene som gjør det best. Kiwi er blant kjedene som gjør det godt med sin prislås på utvalgte produkter, og den nevnte prisfinten i februar. 

– Året vi la bak oss ble mer krevende enn vi hadde forventet, og vi tror det vil bli urolig i tiden som kommer også. Å få kontroll på den ekstraordinære kostnadsveksten vil dempe prisveksten og gi kundene økt kjøpekraft. Dette er vår viktigste prioritering i året som kommer, forteller Hollevik.