<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

H&M-fest i Stockholm

H&M økte driftsmarginen til 1,3 prosent i første kvartal, men konsernsjef Helena Helmersson er optimistisk til å nå 10 prosent allerede neste år. Aksjen stiger kraftig.

    Publisert 30. mars 2023 kl. 10.18
    Oppdatert 30. mars 2023 klokken 12.22
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 372 ord
    MARGINEN SKAL OPP: For H&M, ledet av Helena Helmersson. Foto: NTB

    H&M Group fikk et driftsresultat på 725 millioner svenske kroner i regnskapsmessig første kvartal 2022/23, mot 458 millioner i samme kvartal året før, opplyser selskapet i kvartalsrapporten torsdag.

    Det var på forhånd ventet et driftsresultat på minus 1.051 millioner kroner, ifølge estimater innhentet av Infront. Resultatet ble løftet av ekstraordinære poster på 999 millioner svenske kroner, mot ventet ingen ekstraordinære poster.

    Netto salgsinntekter gikk fra 49.166 til 54.872 millioner svenske kroner, noe som sendte bruttomarginen ned fra 49,3 til 47,2 prosent, mot ventet 45,9 prosent ifølge InFront-konsensus.

    «Høye råvare- og fraktkostnader, i kombinasjon med en sterk dollar, hadde en veldig negativ innvirkning på vareinnkjøpene som ble gjort i første kvartal sammenlignet med året før», går det frem av rapporten.

    Hårete mål 

    Driftsmarginen gikk fra 0,9 til 1,3 prosent, og konsernsjef Helena Helmersson mener ytterligere steg er tatt mot målet om en driftsmargin på 10 prosent allerede neste år. H&M har tidligere oppgitt som mål å klare en tosifret driftsmargin for helåret 2024.

    «Oppsummert står H&M-gruppen fortsatt sterkt med en robust finansiell stilling, stabil kontantstrøm og et vel sammensatt varelager. Vår økte investeringstakt innen samtlige tre vekstområder gir gode forutsetninger for fortsatt holdbar og lønnsom vekst», skriver sjefen i rapporten.

    For regnskapsåret 2022/23, som varer ut november, fastholder selskapet målet om å redusere antall butikker med rundt 100 netto (200 stengninger og 100 nyåpninger). I regnskapsåret 2021/22 ble antall butikker i konsernet redusert med netto 336, hvorav 175 av de stengte butikkene var i Russland og Belarus.

    Aksjen går amok

    Nordisk markedsanalytiker Jakob Westh Christensen karakteriserer i eToro kvartalet som «sterkt» for H&M, og aksjen er torsdag ettermiddag opp nesten 15 prosent i Stockholm. 

    – Salget steg 12 prosent til 55 milliarder svenske kroner og tilbake til pre-pandeminivåer. Overraskende nok holder forbruket seg godt i dagens utfordrende miljø. Dette er positivt for salget, men hardnakket motstandsdyktig inflasjon river ned bruttomarginene, sier han i en kommentar.

    – De neste 12 månedene ser imidlertid utfordrende ut for hele detaljhandelen, og marginene kan komme under ytterligere press som følge av en økende kostnadsbase og forbrukere som holder tilbake på utgifter, legger Westh Christensen til. 

    Inklusive torsdagens oppgang har aksjen steget 25 prosent hittil i 2023, men etter et blytungt 2022 er den likevel ned 5 prosent de siste 12 månedene.