<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Ølsalget faller raskere enn ventet

Mens europeerne ikke lar seg påvirke nevneverdig av høyere ølpriser, er det Afrika og Asia som trekker ned for verdens nest største ølprodusent.

Publisert 19. apr. 2023
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 197 ord
Article lead
lead
SALGET FALLER: Heineken-salget faller raskere enn ventet. Foto: Bloomberg
SALGET FALLER: Heineken-salget faller raskere enn ventet. Foto: Bloomberg

Heineken har rapportert om større salgsnedgang enn det analytikere hadde ventet, med særlig bratt nedgang i store markeder som Nigeria og Vietnam, men ølgiganten – verdens nest største – holder fortsatt på resultatforventningene for 2023, ifølge Reuters.

Totale salgsvolumer sank med 3,0 prosent organisk i perioden januar til mars. Regioner som Asia, Afrika og Midtøsten trakk ned, mens Europa og virksomheten på det amerikanske kontinentet trakk opp.

På forhånd var det ventet en nedgang på 1,9 prosent, ifølge en undersøkelse Heineken selv har utført. Ifølge Bloomberg var konsensus blant analytikere enn nedgang på 1,04 prosent.

Selskapet peker samtidig på at kundene i Europa i stor grad ser ut til å akseptere høyere ølpriser, ifølge Bloomberg.

Til nyhetsbyrået sier RBC Europe-analytiker James Edward Jones at de var nervøse før tallene, men at de viste seg å være OK. Han tilføyer at de europeiske resultatene var imponerende.

Før engangsposter hadde Heineken inntekter på 6,38 milliarder euro i kvartalet – tilsvarende drøyt 73 milliarder kroner. Det utgjør en økning på 8,9 prosent, som var nøyaktig som ventet, ifølge Reuters.

Selskapets forventning er fortsatt at årets driftsresultat vil vokse med et medium til høyt ensifret prosenttall.

Heineken-aksjen er opp rundt 3 prosent i Amsterdam-handelen onsdag formiddag.