<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Sportskundene kan fråtse i rabatter

Sportskjedene pumper ut salgsvarer, men marginene skvises. – Jeg tror ekstremt mange sliter, sier Olav Øverli i Bull Ski & Kajakk.

    Publisert 5. mai 2023 kl. 18.08
    Oppdatert 8. mai 2023 klokken 13.59
    Lesetid: 3 minutter
    Artikkellengde er 639 ord
    LEVERANSEPROBLEMER: Olav Øverli i Bull Ski & Kajakk fikk et lass med sykler i oktober som egentlig skulle kommet nå i mars. Det har vært mye rot for aktørene i bransjen den seneste tiden. Foto: Jørgen Hyvang

    Eieren av Bull Ski & Kajakk kan knapt huske å ha lagt bak seg en travlere periode.

    – Planen var at vi ikke skulle øke noe mer, men vi er opp godt over 40 prosent, sier Olav Øverli om starten på året.

    Bak ham står syklene linet opp. I den andre enden av lokalet lyser neongule salgsplakater.

    Våren i fjor var det krisestemning i sportsbransjen. Året startet bra, men så bar det utfor. Mange forhandlere fikk store forsyninger av sko og sykler utover høsten, varer som de skulle hatt flere måneder i forveien. Dette kom på toppen av allerede velfylte varelagre. Samtidig falt etterspørselen dramatisk.

    Veldig nervøs

    Med XXL i spissen svarte bransjen med en massiv salgskampanje. Turtøy og treningsutstyr ble lempet ut til sterkt rabatterte priser.

    Bull Ski & Kajakk kom seg likevel helskinnet gjennom fjoråret. Omsetningen landet på 124 millioner kroner, med et lite overskudd.

    – I likhet med de andre har vi senket prisene. Marginene er mindre, slår Øverli fast.

    Like fullt beskriver han årets første kvartal som selskapets beste noensinne. Omsetningen i år anslår han vil havne et sted mellom 150 og 160 millioner kroner.

    – Vi tjener penger, og i år skal vi være tilbake på samme nivå som i 2021. Men jeg tror ekstremt mange sliter.

    I 2021 fikk kjeden, som har butikker på Majorstua, Røa og Sandvika, et resultat før skatt på 6 millioner kroner.

    Håper på bedring

    I første kvartal omsatte sportskjedene for rundt 3 milliarder kroner. Det er en økning på 2,2 prosent fra samme periode i fjor, viser tall fra Norsk Sportsbransjeforening.

    – Selv om vi hadde ønsket oss høyere marginer, skal vi si oss fornøyd. Det er ingen tvil om at veksten har kostet, men alternativet er så mye verre, sier adm. direktør Trond Evald Hansen.

    Kvartalsomsetning for sportskjedene

     

    Kvartal/År202120222023
    1. kvarta3.314.9202.944.5473.011.254
    2. kvartal3.608.5313.326.749-
    3. kvartal3.711.3463.418.116-
    4. kvartal4.242.2053.803.211-

    Også rett før pandemien slet bransjen med høye varelagre. Det var bakteppet da Gresvig gikk konkurs vinteren 2020.

    Under kvartalspresentasjonen i april meldte XXL at varelagrene er i ferd med å normalisere seg. Hansen tror flere har klart å rydde opp, og mener sportsbutikkene nå har en helt annen ro over seg.

    – Etter det jeg hører har andre kvartal startet bra. Vi er positive og tror på 2023, trass i litt ruglete makro.

    FLERE ANSATTE: Olav Øverli vurderer om det må flere hender til i butikken for å håndtere veksten. Nettbutikken har gått fra to til fire medarbeidere det seneste året. Foto: Jørgen Hyvang

    Litt bedre enn bransjen

    Ole-Henrik Skirstad leder Sport Holding, som har kjedene Intersport og Sport1 med Anton Sport.

    – Begge kjedene har hatt en ørlite høyere vekst enn det en samlet sportsbransje rapporterer i første kvartal. Rett over de 2,2 prosentene, sier Skirstad.

    Han bekrefter at marginene er lavere nå enn de var på samme tid i fjor. Hele bransjen blir preget av brannsalgene til XXL.

    – Tallene er jo litt skuffende med tanke på hvor god vinteren har vært, men de øvrige rammevilkårene er jo vesentlig vanskeligere. Folk har mindre kjøpekraft. Summen av årets vinter havner på nivå med fjorårets. Eneste forskjellen er at salget kom senere enn det gjorde i fjor, sier Skirstad.

    MARGINALT: Ole-Henrik Skirstad, adm. direktør i Sport Holding, mener sportsbransjen har bidratt lite til prisøkningene de seneste årene. I sport er det rabattene som regjerer. Foto: Sport1