<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Elbil-rally i Europa – nidobling for Tesla

Elbilene hadde en kraftig vekst i Europa i april – men bensinbilene følger tett bak. Diesel sakker imidlertid akterut.

    Publisert 17. mai 2023 kl. 09.46
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 351 ord
    NIDOBLING: Tesla sluker markedsandeler i Europa sammen med øvrige elbilprodusenter. Foto: Bloomberg

    Salget av nye personbiler økte med 17,2 prosent i EU i april, til 803.188 biler. Bransjeorganisasjonen Acea, som presenterer tallene, omtaler økningen som betydelig.

    Også samlet hittil i år er det sterk salgsvekst i EU-landene. Markedet har vokst med 17,8 prosent til 3,5 millioner registreringer.

    Dette er imidlertid rundt 23 prosent under nivåene fra 2019 – før coronapandemien. Og det er verdt å påpeke at sammenligningsgrunnlaget fra i fjor er lavt. Totalsalget da var det dårligste siden 1993.

    Rask elbilvekst – bensin størst

    Antallet registreringer av nye batterielektriske biler hadde en betydelig vekst i april, ifølge Acea. Oppgangen var på hele 51,9 prosent til 94.561 biler. Det gir de batterielektriske bilene en markedsandel på 11,8 prosent, opp fra 9,1 prosent for ett år siden.

    Hybridelektriske biler hadde en registreringsvekst på 22,7 prosent i april, til 199.407 biler og en markedsandel på 24,8 prosent. For plugg-inn-hybrider var det derimot en salgsnedgang på 5,5 prosent, etter at det viktige tyske markedet så en nedgang på hele 45,7 prosent.

    Også bensinbilene hadde en sterk måned i april, ifølge Acea. Salget økte med 17,3 prosent til 306.757 biler i EU-landene, som gir en markedsandel på 38,2 prosent, den samme som for ett år siden. Dermed er bensinbilsalget opp solide 18,3 prosent til 1,3 millioner så langt i 2023.

    Salget av dieselbiler var imidlertid lite endret fra april i fjor, og markedsandelen krympet følgelig fra 17,2 prosent i fjor til 14,7 prosent i april i år.

    Tesla øker raskest

    Inkludert Storbritannia og Efta-landene – og dermed også Norge – var nybilsalget i Europa på 964.932 biler i april. Det er 6,1 prosent flere enn i april i fjor. Det norske salget i april falt 7,7 prosent til 8.976 biler.

    Den største bilprodusenten i Europa er Volkswagen-konsernet med 27,4 prosent av markedet i EU og 27,3 prosent i hele Europa. Stellantis har henholdsvis 18,6 og 17,5 prosent.

    Tesla hadde imidlertid den klart største salgsveksten i EU i april, med en økning på 789 prosent – til 10.685 biler. Medregnet Efta-markedene var den amerikanske elbilprodusentens europeiske salg opp 856 prosent til 14.030 nye biler.