Oda gir opp Finland
Oda planlegger å fase ut matleveringstjenesten i Finland, bare litt over ett år etter oppstart.

Dagligvareleverandøren Oda planlegger å fase ut matleveringstjenesten i Finland, opplyser selskapet i en pressemelding.
«Oda ønsker å satse på selskapets verdensledende logistikk- og distribusjonsteknologi og vurderer å bli en dedikert leverandør av logistikk- og distribusjonstjenester i nye markeder. I den forbindelse planlegger Oda å fase ut matleveringstjenesten i Finland og ser på muligheten for å inngå partnerskap for å tilby logistikk- og distribusjonstjenester i det finske markedet», skriver selskapet.
Oda har derfor innledet forhandlinger med de ansatte i Finland, men vil inntil videre fortsette å levere til selskapets finske kunder, opplyses det.
I forbindelse med kriseemisjonen i desember i fjor, hadde adm. direktør Karl Munthe Kaas følgende budskap om Odas utenlandssatsing:
«Nå gjennomfører vi en kursjustering av vår internasjonale vekststrategi. Vi vil konsentrere oss om våre nåværende initiativer i Finland og Tyskland, og vil prioritere lønnsomhet i eksisterende markeder før vi ekspanderer til andre land» , sa han til Finansavisen.
Skylder på kapitalmarkedet
Det er bare litt over ett år siden Oda åpnet i Finland. Ifølge selskapet har de blitt blant Helsinkis største online matbutikker.
I 2021 hadde DE en omsetning på 627.800 kroner i Finland, mens tapet utgjorde 41,6 millioner kroner, viser siste årsregnskap.
For 2022 var omsetningen 22 millioner euro, ifølge Oda, og den annualiserte omsetningen er på 34 millioner euro nå i mai. Kapitalmarkedet har imidlertid endret seg drastisk siden de kom inn i Finland.
Forretningsmodellen som tidligere var finansierbar i Finland, ikke er det lenger i dagens kapitalmarked, ifølge selskapet.
– Dessverre er omsetningen, som er nødvendig for at Oda skal kunne drive matbutikk på nett lønnsomt på det finske markedet, fortsatt ikke tilstrekkelig til å bli finansiert i dagens kapitalmarked, sier Munthe-Kaas.
Har fortsatt troen på Tyskland
Oda gir imidlertid ikke helt slipp på Finland ennå. Selskapet vil satse på logistikk- og distribusjonstjenester fremover.
– Som et første steg på veien ser vi på muligheten for å tilby dette i Finland, hvor vi på kort tid har oppnådd så høy effektivitet på driften at vi har et godt utgangspunkt for å skape et «proof of concept», sier Munthe-Kaas.
Virksomheten i Norge og Tyskland fortsetter.
«I Tyskland ønsker Oda å dra nytte av den enorme størrelsen på det tyske dagligvaremarkedet (EUR 200 milliarder), samt landets høye befolkningstetthet», skriver dagligvareleverandøren.