Enorm vekst for Tufte-klær
Olaf Tuftes klesmerke omsatte for 140 millioner kroner i fjor etter en vekst på over 40 prosent. – Våre nye kolleksjoner ble tatt svært godt i mot av markedet, sier Per Øyvind Jacobsen.

Klesmerket til OL-vinner Olaf Tufte, Tufte Wear, kan vise til en eventyrlig vekst i 2022 hvor han eier 43 prosent. Omsetningen økte fra 95,4 til 139,6 millioner kroner i fjor, tilsvarende en vekst på over 40 prosent.
Resultatet for 2022 vokser ikke på langt nær like mye som omsetningen. På grunn av innkjøp i dollar og økte kostnader vokste resultatet med rundt 20 prosent til 17 millioner kroner i fjor.
– Både 2021 og 2022 var gode år for sportsbransjen og vi fikk en ekstra sterk vekst da våre nye kolleksjoner ble tatt svært godt i mot av markedet, sier daglig leder Per Øyvind Jacobsen.
Utfordrende markedsutsikter
Tross rekordresultat i 2022 sitter Tufte Wear igjen med et stort varelager inn i 2023 som stadig er preget av økende renter og inflasjon.
Jacobsen tar utsiktene med knusende ro, og planlegger å utnytte den solide egenkapitalgraden på nesten 70 prosent for å slippe forhastede beslutninger rundt varelageret.
Tufte Wear
(Mill. kr) | 2022 | 2021 |
Driftsinntekter | 139,6 | 95,4 |
Driftsresultat | 19,5 | 18,5 |
Resultat før skatt | 22,5 | 18,7 |
Årsresultat | 17,0 | 14,0 |
– Vi kommer til å redusere varelageret gradvis gjennom året, og vil gå ut av 2023 med et varelager som er noe lavere enn pr. i dag, sier Jacobsen.
Tross økende kostnader klarer Tufte Wear å skyve om lag halvparten av disse over på kjøperne, men med generelt store lagre hos både butikker og leverandører vil 2023 bli langt mer utfordrende enn 2022.
Straffes av svak krone
Med svekket krone følger økte innkjøpskostnader og som et resultat av dette svekkelse i marginer. Jacobsen trekker frem at de fremover vil være tjent med at varelageret i stor grad er kjøpt inn på svakere kronekurser.
– Vi gjør alle varekjøp i utenlandsk valuta og valutasikringene er tidsbegrensede noe som gjør oss sårbare for den svake kronen. På den positive siden er mye av varelageret kjøpt inn på gamle valutakurser som gjør varelageret mer «verdifullt» målt opp mot dagens valutakurser, forteller Jacobsen.
– Hvor svekket kan resultatet i 2023-2024 bli?
– Det er fortsatt for tidlig å si, men det er ikke tvil om at en cocktail med svakere krone, redusert kjøpekraft på grunn av renter og inflasjon, økte kostnader og litt for store lagerbeholdninger hos både butikker og leverandører gjør markedet utfordrende om dagen, sier han.