<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Simen Mørdre skal berge reisebutikk: – Vi må få dem på rett kjøl

Chillout, butikkjeden med reiseutstyr, fikk et underskudd på 10 millioner kroner i 2022. Nå får den hjelp fra en gruppe investorer med Simen Mørdre i spissen.

Publisert 19. juli 2023
Oppdatert 21. juli 2023
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 746 ord
Article lead
lead
INVESTOR: Simen Mørdre tror på Chillout, og redder dem ut av underskuddet på 10 millioner. Foto: Eivind Yggeseth
INVESTOR: Simen Mørdre tror på Chillout, og redder dem ut av underskuddet på 10 millioner. Foto: Eivind Yggeseth

– Vi gikk på en smell, sier drifts- og innkjøpssjef i Chillout, Anette Bråthen Moen.

Til tross for en inntektsøkning fra 41,5 millioner kroner til 53,4 millioner i 2022, ble driftsunderskuddet mer enn tredoblet, til 9,2 millioner i 2022.

Årsresultatet viser et underskudd på 10 millioner kroner.

– Vi prøvde å åpne to nye butikker i fjor. Det gikk ikke så bra, den ene er nå stengt. Det skjedde nok en «heavy turn» for de fleste, fra mars–april i fjor. Konkurransen spisset seg i markedet for vår del, og økonomien til folk ble dårligere, da strømprisen og renten gikk opp nærmest samtidig. Det siste året har vært tøft, sier Moen.

Chillout-butikkene spesialiserer seg på reiseutstyr, og ble startet av gründerduoen Fredrik Heide Mørch-Johnsen og Jarle Moberg i 2006. De to er fortsatt i selskapet, henholdsvis som daglig leder og økonomisjef.

Selskapet gikk med overskudd i coronaårene 2020 og 2021. Etterslepet fra pandemien og feilslått ekspansjon har gjort årene etter noe tøffere.

Chillout

(Mill. kr)20222021
Driftsinntekter53,441,5
Driftsresultat−9,2−3,0
Resultat før skatt−10,0−3,6
Årsresultat−10,0−3,6

Reddes av investorer

For å snu den negative trenden kom en gruppe investorer inn i vinter i år, med polfarer og finansmann Simen Mørdre i spissen. Mørdre er siden februar i år medeier og ny styreleder for selskapet.

Med 10 millioner i underskudd var saken klar:

– Vi var nødt til å ta noen grep for å få dem på rett kjøl, sier Mørdre.

– Vi har tatt en del kostnader som var nødvendig, og kapitalisert selskapet med nye penger og investert i en del nytt. Det er ikke superpositive tall for øyeblikket, men det vi har gjort på kostnadssiden, og med investeringer, har funket så langt. Vi har klart å stabilisere bedriften, sier han videre.

Mørdre har stor tro på videre vekst:

– Ingen i Norge har dette konseptet. Det er en ny måte å tenke på reise på, og det har manglet her til lands, det litt alternative reisemarkedet. Selskapet går jo i utfordringer, så det var en fin anledning til å komme inn.

UNIKT TILBUD: Her Chillout Travel Store-butikken på Grünerløkka i Oslo. Kjeden selger reise- og turutstyr, og kan servere kundene kaffe mens de titter. Foto: Chillout

Stramt grep

For å kutte kostnader har butikkene i Stavanger og Moss måttet stenge ned. Chillout har fire gjenværende fysiske butikker, tre i Oslo-området og én i Bergen, i tillegg til en nettbutikk, som relanseres i august.

– Første kvartal var ganske tøft. Men vi har tatt grep, og to av butikkene våre ble som følge av det stengt nå i mai. Vi håper grepene vil gjenspeiles i økonomien til neste år. Så langt ser andre kvartal litt bedre ut, sier Moen.

– Vi har egentlig en fin utvikling. Selvsagt er det tøft for ansatte og alle egentlig, å være gjennom tøffe kostnadskutt, men det er også spennende for vår del fordi det vi gjør, hjelper, sier Mørdre.

– Det er uansett litt risikosport å investere i retail for tiden, sier polfareren.

Driftssjef Moen er positiv til veien videre:

– Vi har en stor heiagjeng, og har mange folk som vil oss vel. Så dette blir bra, sier Moen.

VENTER BEDRE TIDER: Drifts- og innkjøpssjef i Chillout, Anette Bråthen Moe. Foto: Chillout

Glad for reiselyst

Driftssjefen sier at Chillout merker godt til at nordmenn har fått sansen for utlandet igjen, selv om kronen er svak. Reiseutstyrsbutikken selger også mye beregnet til turer, som tursko og liggeunderlag, men salgene her uteblir.

– Vi selger veldig mye kofferter nå. Vi selger egentlig alt som man kan ha ting i, sier Moen.

Hun tror mange skal reise i Norge i år også, men sier at de også selger en del safariklær.

– Turutstyrsmarkedet går derimot dårlig. Jeg tror ganske mange har mye turutstyr fra coronaårene, og ikke trenger nytt utstyr nå. Det er mange som har litt for høye lagre på det, så det er definitivt kjøpers marked på turutstyr.

– Men vi er veldig fornøyde med at folk reiser igjen, det vinner vi jo på, sier Moen.