Onsdag fikk Reitan gladmeldingen fra danske konkurransemyndigheter om at kjøpet av Aldi ble godkjent. Den tyske giganten har tapt mange milliarder kroner i det danske markedet, og trekker seg ut med halen mellom bena.
Aldi var Odd Reitans store inspirasjonskilde da han i sin tid startet Rema. Nå tar Reitan over 114 butikker, fem eiendommer og tre distribusjonssentre fra tyskerne. Rema 1000 skal bli Danmarks største aktør innenfor lavpris. For å få transaksjonen godkjent må en god del av butikkene selges videre. Reitan regner med å konvertere mellom 60 og 80 butikker til Rema 1000. Resten er allerede solgt, eller planlagt solgt.
Ingen stor rusfølelse
Ole Robert Reitan var glad for meldingen fra danske konkurransemyndigheter, men det frembrakte ikke de store følelsene.
– Jeg kjente ikke på den store rusfølelsen. Vi har jo allerede jobbet med dette lenge, sier Ole Robert Reitan til Finansavisen.
I Norge sliter Reitan med størrelsen, men nå er de i det minste størst i Danmark. Det gir økt forhandlingsmakt med leverandørene. Ole Robert Reitan er begeistret for hvordan han mener konkurransen fungerer der.
– Det er mye mer konkurranse og dynamikk i det danske markedet. Det er flere leverandører, bedre forhandlinger og bedre tilbud. Det er mye bedre å drive dagligvare i Danmark, mener Reitan.
Det sier han til tross for at marginene til Rema 1000 er bedre i Norge enn i Danmark. I fjor hadde selskapet en resultatmargin på 4,9 prosent i Norge, mens den var 3,8 i Danmark. Hvor mye Reitan betaler for å overta Aldis danske virksomhet, vil de holde hemmelig, men salget av butikker gjør transaksjonen rimeligere.
– Det gjør at regnestykket allerede ser veldig bra ut. Aldi er fornøyd med avtalen, og vi er fornøyd, sier Reitan.
Kjøper fra konkurrenten
Mens Rema 1000 er størst på lavpris, tar NorgesGruppen stadige steg mot toppen innenfor supermarked. Gjennom eierposten på snaut 50 prosent i Dagrofa, som driver Meny, Spar, Min Købmand og Let Køb i Danmark, heller erkefienden malurt i det danske begeret for Reitan. En del av butikkene de må selge av hensyn til konkurransen, blir plukket opp av NorgesGruppens Dagrofa. Nøyaktig hvor mange vil de ikke si, men det vil bidra til vekst også for familien Johansson.
– Ole Robert mener det er forskjellig konkurranse i det norske og danske markedet, men det mener ikke vi. Det er prisdiskriminering i Danmark også, men det hjelper ikke å sutre over det. Vi må bare jobbe. Vi har en annen posisjon med supermarkeder, og det vokser mer i Danmark enn i Norge, sier konsernsjef i NorgesGruppen, Runar Hollevik.
Kjeklingen mellom de store dagligvareaktørene har kommet til Danmark også. NorgesGruppen har en broket fortid i landet. De forsøkte å satse med Kiwi, men måtte gi opp etter noen år. Nå har de brukt mange år på å få lønnsomhet i supermarkedssatsingen i Dagrofa. De seneste to årene har regnskapene vist pluss. I årene før er det blitt rundt 1 milliard kroner i minus i regnskapene for NorgesGruppens del.
– Nå har dere tatt over noen av de butikkene Reitan ikke vil ha?
– Vi mener det er gode lokasjoner vi sikrer oss. Det er flere butikker Reitan måtte selge av hensyn til konkurransen som er gode. Vi fikk også tilbud om å kjøpe hele pakken fra Aldi, men det var ikke interessant for oss, sier Hollevik.
Han mener det danske markedet nå står midt i den konsolideringen som norsk dagligvare har vært gjennom. Coop har tapt penger i Danmark i mange år, og har varslet en omstrukturering. De skal legge ned kjeden Irma. Da blir det flere butikker i spill.
– Det er flere hundre butikker som har vært i spill, og det kommer en ny runde nå. Vi har muskler til å satse fremover, sier Hollevik.