Carrefour med prisadvarsel til kunder
Carrefour advarer kundene mot krympflasjon, og håper stigmatisering av leverandører vil bidra til å presse prisene ned.

Den franske supermarkedkjeden Carrefour har begynt å sette prisadvarsler på produkter fra Unilever, Nestlé og PepsiCo i et forsøk på å få redusert inflasjonen før dagligvarekjeden skal i kontraktsforhandliger med leverandørene, skriver Reuters.
Carrefour merker produkter som er blitt mindre i størrelse, men dyrere – og som fortsatt er dyrere til tross for at råvareprisene har falt – i et forsøk på å mobilisere forbrukerstøtte før kjeden skal forhandle med verdens største merkevarer, som skal være avsluttet innen 15. oktober.
– Selvfølgelig er målet med å stigmatisere disse produktene å kunne be produsentene revurdere sin prissettingspolitikk, sier Stefen Bompais, kommunikasjonsdirektør i Carrefour.
Finansminister støtter aksjonen
Ifølge Reuters har Carrefours konsernsjef, Alexandre Bompard, som også leder dagligvarebransjens lobbygruppering FDC, gjentatte ganger hevdet at leverandørene av forbruksvarer ikke samarbeider for å senke prisen på tusenvis av dagligvarer til tross for fallende råvarekostnader.
Frankrikes finansminister Bruno Le Maire støtter aksjonen og hadde i juni møte med 75 store forhandlere og leverandører hvor han oppfordret dem til å senke prisene. Etter nye møter forrige måned sa Le Maire at Unilever, Nestlé og PepsiCo var blant selskapene som ikke fulgte priskuttene.
Dette bidro til at Carrefour mandag begynte merkingen av 26 produkter på sine butikker i Frankrike med en etikette med skriften: «Dette produktet har fått redusert volum eller vekt, samtidig som den effektive prisen fra leverandøren har økt.»
Verken PepsiCo, Nestlé eller Unilever har ønsket å kommentere saken.
Årets ord
Carrefour har flere eksempler på produkter som er blitt mindre og dyrere. Blant annet en flaske sukkerfri Lipton Ice Tea, produsert av PepsiCo, skal ha blitt redusert til 1,25 leter fra 1,5 liter.
Det at varer selges i mindre pakker for mer penger er dessverre ikke noe nytt. I 2022 ble «krympflasjon» årets ord, og Språkrådet mente ordet på slående vis sammenfattet den sterke prisøkningen som hadde vært på den tiden.
Ifølge Carrefours konsernsjef Bompais vil krympflasjonsadvarselene fortsette helt frem til leverandørene gjennomfører priskutt. Selskapet har imidlertid ingen planer om å utvide kampanjen til andre land.