<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Fosser frem

Interiørkjeden Kid økte like-for-like salget med nær 13 prosent i tredje kvartal.

    Publisert 9. nov. 2023 kl. 07.38
    Oppdatert 9. nov. 2023 klokken 08.25
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 211 ord
    SJEF: Adm. direktør Anders Fjeld i KID. Foto: Jørgen Hyvang

     

    Interiørkjeden Kid la torsdag morgen frem tallene for tredje kvartal.

    Selskapet leverte et resultat før skatt på 118 millioner kroner i årets tredje kvartal, mot 41,3 millioner kroner samme periode i fjor.

    Bruttomarginen landet på 62,1 prosent, en oppgang på 6,6 prosentpoeng fra samme periode i fjor.

    «Fraktratene toppet ut i 2022 og påvirket bruttomarginen negativt. Normaliserte fraktrater, kombinert med prisjusteringer implementert i løpet av 1. kvartal, resulterte i en bruttomargin tråd med historiske nivåer», heter det i rapporten.

    Salget landet på 830,9 millioner kroner og like-for-like-veksten viste en oppgang på 12,9 prosent. Både Kid interiør og Hemtex opplevde positiv inntektsvekst både fysisk og på nett, ifølge selskapet. 

    Selskapet fikk en EBITDA på 241,4 millioner kroner, en oppgang fra 142,7 millioner kroner i samme periode i fjor. Marginen endte på 29 prosent.

    KID

     

    (Mill. kr) 3.kv./23 3.kv./22
    Driftsinntekter 830,9 734,7
    Bruttoresultat 515,8 407,8
    EBITDA 241,4 142,7
    Resultat før skatt 118 41,3

    Selskapet foreslår et utbytte på 2,75 kr pr. aksje for halvåret. 

    Kid vil åpne tre nye butikker i fjerde kvartal i år. En butikk i Rørvik i Norge har allerede åpnet, mens de to gjenværende butikkene i Sverige og Estland forventes å åpnes ved slutten av november.