<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Økt omsetning for kjøpesentrene på julegavehandel

Høyere renter og prisøkning ser ikke ut til å påvirke julegavehandelen. I november opplevde norske kjøpesentre en omsetningsvekst på nesten fem prosent.

    Publisert 19. des. 2023 kl. 09.09
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 210 ord
    Tall fra Kvarud analyse viser at nordmenn har brukt mer penger på kjøpesentre i førjulstiden i år, men på grunn av økt rente, svak krone og økte kostnader er det ikke nødvendigvis slik at vi handler mer. Illustrasjonsfoto: Heiko Junge / NTB

    – Man kjøper gaver til andre, man kjøper ting til sosiale selskaper, man pynter litt ekstra utenfor huset, nettopp for å vise overfor andre at man har penger og er raus.

    Det sier forsker og førsteamanuensis i markedsføring ved Universitetet i Sørøst-Norge, Birger Opstad, til NRK.

    Ifølge tall fra Kvarud analyse opplevde kjøpesentrene i Norge en omsetningsvekst på nesten fem prosent i november, men Opstad er ikke overrasket over at folk handler like mye eller mer, selv om vi er i dyrtid.

    Han mener at det er sosialt press som ligger til grunn for at mange prioriterer å bruke mer penger nå. Selv om kontoen er skrapa, er det ikke gavene folk sparer inn på, sier Opstad.

    – Man kjøper den billige varianten av kjøttdeig og kyllingfilet. Produkter som er privat og andre ikke ser at man kjøper.

    Heller ikke Virke, hovedorganisasjonen for handels- og tjenestenæringen, er overrasket. Linn Bredesen, leder for analyse i Virke, bekrefter overfor NRK at vi bruker mer penger, men påpeker at det ikke nødvendigvis betyr at vi kjøper mer.

    – Økt rente, svak krone og økte kostnader til lønn bidrar til at flere har sett seg nødt til å sette opp prisene. Selv om vi handler for like mye i løpende kroner, er det slik at volumet faller noe, sier Bredesen.

    (NTB)