Red Bull-salget passerte 10 milliarder euro for første gang i fjor, melder Bloomberg og viser til tall fra den østerrikske energidrikkprodusenten. Netto inntekter steg 9 prosent til 10,5 milliarder euro – tilsvarende 120 milliarder kroner.
Totalt solgte selskapet mer enn 12 milliarder bokser med koffeinholdig drikke, en 4,8 prosents økning fra 2022, skriver nyhetsbyrået.
«Salg, inntekter og driftsoverskudd vokste igjen, og nådde de beste nivåene i selskapets historie,» heter det fra Red Bull, som ble etablert i 1987.
Veksttakten i 2023 var imidlertid lavere enn årene før. De to foregående årene var Red Bulls inntektsvekst på 24 prosent.
Samtidig økte Red Bull satsingen på sportsinvesteringer. I 2022 passerte selskapets sponsorutgifter 1 milliard euro for første gang. Red Bull har blant annet eget Formel 1-lag, egne fotballag i Tyskland, USA og Brasil, og er nå i ferd med å kjøpe seg opp i et sykkelteam, ifølge Bloomberg.
Red Bull selges nå i 177 land.
Grunnleggeren av Red Bull, den østerrikske milliardæren Dietrich Mateschitz, gikk bort i 2022, 78 år gammel.