<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Bergenser skal selge Unilevers nye pengemaskin

Han er ganske ukjent i Norge, men Jostein Solheim leder en divisjon i Unilever som omsetter for over 20 milliarder kroner årlig. Nå ruller han ut et nytt helseprodukt globalt.

Publisert 30. mars 2024 kl. 10.17
Oppdatert 30. mars 2024 klokken 13.02
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 613 ord
TOPPSJEF: Jostein Solheim, konserndirektør for mat og forfriskninger i Unilever North Amerika, leder matvaregiganten fra hjemmekontor, enten i Vermont eller New York City. Foto: Unilever

Unilever er verdens femte største konsern som selger forbruksvarer.

Man kan finne varene til det britiske selskapet i 190 land, og Unilever har en årsomsetning som vaker rundt 700 milliarder kroner. Det får norske Orkla til å fremstå som en jolle sammenlignet med sine 68 milliarder i omsetning i fjor.

Og midt i dette konglomeratet av et konsern, som eier noen av verdens mest kjente merkevarer, har bergenseren Jostein Solheim fått hovedansvaret for å lede arbeidet med å videreutvikle, markedsføre og selge produktet Liquid I.V.

Helseproduktet omtales som Unilever nye gullkalv, og selskapet styre fester lit til at Solheim sørger for at det blir en salgssuksess og pengemaskin for aksjonærene.

Produktet er nå utpekt som ett av 30 satsingsområder i Unilevers portefølje, som sammen skal sørge for 70 prosent av konsernets omsetning.

Iskrem og dagligvarer

Men først litt om Solheims bakgrunn. 56-åringen fra Bergen er et ganske ubeskrevet blad i norsk dagligvarebransje. Han utdannet seg ved London School of Economics på begynnelsen av 90-tallet og begynte deretter i Unilever.

Etter å ha klatret i gradene ble han i 2010 utnevnt til toppsjef for iskremprodusenten Ben & Jerry, som Unilever kjøpte av gründerne Ben Cohen og Jerry Greenfield ti år tidligere.

Unilever varslet forresten nylig at de skal selge iskremdivisjonen sin, og at salget trolig er i boks en gang neste år.

Etter åtte år som iskremselger, ble Solheim spurt om han ville lede Unilevers divisjon for mat og forfriskninger i Nord-Amerika. Han sa ja, og ble i stillingen som konserndirektør i tre år.

Så i 2021 gikk inn i rollen som øverste leder for Unilevers divisjon for helse og velvære globalt. Dette er en divisjon Unilever har store forhåpninger til for fremtiden.

Morgendagens kassasuksess

Yngre mennesker er mer opptatt av helse og velvære enn eldre forbrukere, og bruker mye penger på vitaminer, oljer, mineraler, næringssalter og andre kosttilskudd.

Slike produktene har også høyere marginer enn ordinære dagligvarer, hvor konkurransen er knallhard.

Høsten 2020, like før Solheim tiltrådte sin nåværende lederstilling, kjøpte Unilever selskapet Liquid I.V. Det ble grunnlagt av Brandin Cohen i 2012. 

Han utviklet et pulver som tilsettes vann, og som øker opptaket av viktige salter og næringsstoffer som kroppen trenger, men som skilles ut gjennom blant annet svette når man trener.

Mange tyr til ulike energidrikker for å kompensere for dette, men de er ikke nødvendigvis like sunne som vann, og inneholder ofte sukker eller andre søtningsstoffer.

Milliardomsetning

Liquid I.V. er et alternativ til disse energidrikkene, og salget øker dag for dag, skal man tro Solheim.

Han skriver på sin Linkedin-profil at salget av Liquid I.V. er firedoblet etter at Unilever kjøpte selskapet bak produktet. Det har nå blitt en viktig bidragsyter til at Unilevers divisjon for helse og velvære har levert tosifret prosentvis vekst de siste årene.

Solheims divisjon omsetter for over 21 milliarder kroner årlig, og han er overbevist om at denne summen vil passere 35 milliarder om noen få år, ifølge The Times.

Orklas delvis sammenlignbare produktportefølje omsatte i fjor for 7,6 milliarder kroner.

ULIKE EGENSKAPER: Liquid I.V. tilsettes vann og drikkes. Produktet skal sørge for at kroppens væskebalanse er mer stabil, slik at folk unngår ulike plager i hverdagen. Foto: UNILEVER

De unge er målgruppen

80 prosent av Liquid I.V.'s omsetning er i dag i USA, men det vil Solheim endre på. Han frir til de yngre målgruppene, og han går rett etter dem i de største markedene i verden.

Bergenseren har sørget for at Liquid I.V. allerede er lansert i Canada og Kina etter oppkjøpet, og i forrige uke ble det lansert i Australia og Storbritannia. Når Norge står for tur, er ikke kjent.

Under Solheims ledelse er det også utviklet en rekke variasjoner av produktet, med forskjellige smaker og egenskaper. Slik håper Unilever at de kan nå bredere med sitt produkt, og selge mer.