<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Klesversting doblet overskuddet – snart børsklar

Den kritiserte klesgiganten Shein vokser i et rasende tempo. Nå nærmer det seg årets største børsnotering. 

    Publisert 31. mars 2024 kl. 10.41
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 314 ord
    VIL PÅ BØRS: Shein har ingen fysiske butikker, men lånte en Forever 21-butikk midlertidig i New York i november. Foto: Bloomberg

    Shein doblet overskuddet til over 2 milliarder dollar i 2023. Den nettbaserte fast fashion-kjeden, som har vært gjenstand for mye kritikk, skal ha solgt klær og varer verdt drøyt 45 milliarder dollar i året som gikk.

    Det oppgir fire kilder nær selskapet til Financial Times. Til sammenligning endte overskuddet på 700 millioner dollar i 2022 og 1,1 milliarder dollar i 2021.

    Skal på børs

    Nå venter klesgiganten på godkjennelser fra både Beijing og Washington slik at selskapet kan noteres på Wall Street, ifølge kildene. London-børsen skal også være et alternativ. 

    Det vil i så fall være den største børsnoteringen hittil i år. Ifølge Financial Times ble Shein verdsatt til 60 milliarder dollar i en nylig finansieringsrunde, noe som er ned fra 100 milliarder i 2022.

    Shein er opprinnelig kinesisk, men har flyttet hovedkontoret sitt til Singapore for å unngå politisk uro.

    Likevel foregår det meste av virksomheten fra den kinesiske byen Nanjing, som dermed må godkjenne planene om en børsnotering. Shein har snaut 10.400 ansatte i Fastlands-Kina, mens det ifølge LinkedIn jobber 200 personer for selskapet i Singapore.

    Ifølge to personer som er kjent med børsnoterings-prosessen er det trolig at Beijing kommer med en godkjennelse i løpet av de neste ukene.

    Gen Z-butikk

    Shein er kjent for å produsere klær i en ekstrem mengde – og det fort. Det relativt nye selskapet har allerede blitt større enn H&M og Zara til sammen. Ved hjelp av algoritmer fornyes stadig klestilbudet til det som til enhver tid er mest populært, særlig hos den såkalte «Generation Z».

    Klesproduksjonen og -forbruket er langt fra miljøvennlig, og det har også kommet svært kritikkverdige rapporter om arbeidsmiljøet i flere av klesfabrikkene.

    Shein, som begynte med salg av kvinneklær under merket «Sheinside» i 2008, leverer klær til over 150 land verden over. Mye av klærne kommer fra kinesiske fabrikker, men ingen av dem finner veien til Kinas fastland der konkurransen i markedet for billige klær er knallhard.