<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

LVMH tåler motvinden i luksussegmentet

LVMH Moët Hennessy Louis Vuittons ferske salgstall belønnes med markant børshopp – selv om alkoholsalget stuper.

Publisert 14:37 17. apr. 2024
Oppdatert 14:41 17. apr. 2024
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 273 ord
SELGER MER LUKSUS: Luksuskonsernet LVMH og toppsjef Bernard Arnault. Foto: Bloomberg

Tirsdag kveld rapporterte Europas nest største børsnoterte selskap at det organiske salget steg 3 prosent i første kvartal. Dettte var i tråd med analytikernes estimater, ifølge Reuters.

Selv om det organiske salget har økt, har valutakurser svekket driftsinntektene med minus 4 prosent. Dermed endte første kvartal 2024 på 20,69 milliarder euro, mot 21,04 milliarder i første kvartal i fjor.

Aksjen er opp rundt fem prosent på Paris-børsen onsdag ettermiddag.

Det var i forkant av rapporten knyttet bekymringer til etterspørselen etter luksusgoder gitt høye rentenivåer, høy inflasjon og usikkerhet rundt det kinesiske luksusmarkedet. Gucci-eieren Kering formidlet i mars at deres inntekter i første kvartal ville falle med 10 prosent.

Ledelsen i LVMH poengterer i en oppdatering om inntektene i første kvartal at markedet er utfordrende, spesielt i Kina, men at LVMH er i stand til å håndtere det i tråd med forventning.

Alkohol går dårligst

Det mye omtalte «Fashion & Leather Goods»-segmentet bidro med 10,5 milliarder euro, og endte opp 2 prosent i organisk vekst, men endte ned på årsbasis på grunn av valuta. I dette segmentet blir merker som Louis Vuitton, Dior og Celine hyllet for en god start på året.

«Wines & Spirits» var det svakeste segmentet, som sank 12 prosent på årsbasis i første kvartal. På den andre siden var «Selective Retailing» og «Perfumes & Cosmetics» de beste segmentene, med henholdsvis 11 og 7 prosent vekst.

I «Selective Retailing», som omfatter blanet annet skjønnhetsprodukter og taxfree-utsalgble Sephora trukket frem som en «utmerket» bidragsyter, med en kraftig vekst i markedsandeler i Nord-Amerika, Europa og Midtøsten.

Bernstein-analytikere vurderer LVMH-resultatene som «bredt sett OK», og venter høyere vekstrater nå i andre kvartal, ifølge Reuters.