Bransjene med sterkest vekst i år er dyrebutikk og klokker. Det er også sterk vekst for kjeder med stort vareutvalg, slik som billigkjeden Normal, skriver Virke i en pressemelding.
– Normal har vært godt posisjonert i møte med økningen i levekostnadene, og at forbrukerne er blitt stadig mer prisbevisste, sier administrerende direktør Bernt G. Apeland i Virke.
Butikkene som har hatt størst vekst i år, har vært dyrebutikkjeden Musti, bilrekvisitakjeden Thansen i tillegg til Normal. Apeland legger til at forbrukerne ikke i like stor grad tar seg råd til større investeringer – det som kalles kapitalvarer.
– Under dyrtiden har forbrukerne prioritert hardere. Dette har særlig rammet kapitalvarer, som byggevarer, møbler og hvitevarer, sier han.
Nå som inflasjonen er på et lavere nivå, tror han trenden vil snu.
– Nå forventer vi bedre tider for kapitalvarebransjene som følge av økt kjøpekraft og etter hvert rentenedgang, sier han.
I 2023 handlet nordmenn varer for 712 milliarder kroner, en vekst på 5,8 prosent fra året før. Det meste av veksten i handelen skyldes økt handel og handel i utlandet, selv om sju av ti kroner fremdeles legges igjen i norske fysiske butikker.
(NTB)