Ikeas valutajusterte inntekter falt 4 prosent til 45,1 milliarder euro (531,9 milliarder kroner) for regnskapsåret 2024, skriver Bloomberg. Fallet skyldes reduserte priser i et forsøk på å bli rimeligere, ifølge nyhetsbyrået. Det ventes imidlertid oppgang neste år.
«I alle våre markeder merket vi en samtidig nedgang i både økonomien og møbelindustrien», sa Jesper Brodin, adm. direktør i Ingka Group, ifølge Reuters.
«Vi har aldri opplevd noe lignende siden 2008, for å være ærlig,» sier Brodin.
Tar grep
Ikea registrerte nedgang i både butikkbesøk og solgte varer, dermed bestemte selskapet seg for å redusere prisene, noe som bidro til å snu nedgangen blant kundene, sier Brodin.
«Ikea må alltid senke prisene hvert år med noen prosentpoeng,» sa Abrahamsson Ring, adm. direktør i Inter Ikea Group. «Det har vært modellen vår for å vokse,» sa han.
Prisene ble kuttet med omtrent 10 prosent det siste regnskapsåret, ifølge Abrahamsson Ring. Totalt var priskuttet på 2,1 milliarder euro på tvers av markeder, ifølge Reuters.
E-handelen var i vekst – 28 prosent av alle salg ble gjort på nett, opp fra 26 prosent i 2023, men et kraftig byks fra 2019 da websalg var 5 prosent.