<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Article lead
lead
Svensk merkevare: Klättermusen selger turklær for entusiaster og åpner nå butikk i Oslo. Foto: Jani Kärppä/Klättermusen

Blåser nytt liv i svensk klatrelegende

Finansmannen fant en av de siste skandinaviske originalene på et klesstativ i Japan, og skal bli det neste store innen outdoor.

Publisert 11. marsOppdatert 13. mars
Lesetid: 8 minutter

En to meter høy ultraløpertype haster gjennom matbutikken på Grønland en tidlig høstdag, griper en proteinbombe og forsvinner ut igjen i Oslos ettermiddagsrush.

Friluftsentusiast: Litt tilfeldig, kom Gonz Ferrero over Klättermusen på et klesstativ i en japansk utstyrsbutikk. I dag er han eier og administrerende direktør i selskapet. Foto: Klättermusen

En langhåret skiboms småløper gjennom skogen på vei mot toppen av en av Tromsøs hvite tinder.

3.500 kilometer lenger sør, sitter en fotograf på første klasse gjennom Sveits på vei til ski- og klatremekkaet Wengen.

Fellesnevneren er at de er kledd fra topp til kne i et outdoor-merke startet av klatreentusiaster i Nord-Sverige på 1970-tallet. Et merke som gikk “big in Asia” før det tok av i Norden og som er blant vinnerne når det urbane borgerskapet skal handle fjellutstyr.

– Vi bringer funky til markedet. Det er noe av det som skiller oss ut, oppsummerte Gonz Ferrero,administrerende og eier i Klättermusen da han for to år siden fortalte om selskapets vekstplaner i Norden.

– Litt forenklet retter vi oss mot to typer – kreative som lever i byen, men drømmer om eller venter på muligheten til å komme seg ut i fjellet, og de som bor i fjellet og bruker all tid der, som ski- og fjellentusiaster.

Gonz Ferrero, administrerende direktør og eier i Klättermusen

Nå er han tilbake, etter å ha åpnet butikker i London, Paris og Stockholm. I disse dager åpner dørene til selskapets første butikk i Oslo.

– Vi ser på Norge som et viktig marked for oss, og planlegger å være her i mange år, sier han til Kapital på telefon fra Nord-Norge.

Det ligger i navnet: Klättermusen ble grunnlagt på 1970-tallet av klatreentusiaster, noe som i dag er en stor inspirasjon på selskapets kolleksjoner. Foto: Klättermusen

Reiste verden rundt

Ferrero er opprinnelig spansk, men vokste opp i Buenos Aires, Argentina. Han har en MBA fra INSEAD og jobbet en periode i investment banking før han grunnla et selskap innen musikk- og mediebransjen, satt opp for å hjelpe plateselskap som skulle inn på det asiatiske markedet.

Overarbeidet traff han imidlertid veggen. Han solgte seg ut, la fra seg telefonen og reiste verden rundt i ni måneder.

Der fant han først igjen gleden gjennom å være ute i naturen. Og litt tilfeldig, hans neste karrieresteg – på et klesstativ i en japansk utstyrsbutikk.

– Det jeg fant var en diamant, sier Ferrero om sitt første møte med Klättermusen.

– De hadde strålende produkter, en lojal kundebase, men var egentlig ingen business. Det var noe antikt over det – den siste ultimate, skandinaviske merkevaren, sier Ferrero.

Klättermusen ble grunnlagt av de lokale klatrerne Peter og Eva Askulv i Umeå i 1975, som en liten DIY-workshop med skreddersydde teknologiske løsninger på utfordringer i felten. Dette videreutviklet seg til et bredere sortiment for friluftsentusiaster gjennom 1980-årene.

I 2013 tok private equity-selskapet Scope over med tidligere J.Lindeberg-sjef Jonas Meerits som styreleder. Da omsatte Klättermusen for 50 millioner svenske kroner, med majoriteten av salget i Sør-Korea og Japan.

To år senere kom Ferrero inn på eiersiden og i rollen som ny administrerende direktør.

I 2024 omsatte Klättermusen for rett over 460 millioner svenske kroner, med et driftsresultat før av- og nedskrivninger på 94 millioner, og tar selskapet forbi målet om 500 millioner på topplinjen året det runder 50 år.

Viktige segmenter: Hiking og outdoor er de største kategoriene for selskapet, men også løping og ski er viktige salgsdrivere. Foto: Jani Kärppä/Klättermusen

Megatrend

Selskapet nyter i likhet med andre merker godt av en sterk megatrend med økt interesse for ski- og naturopplevelser i fjellet. Amerikanske skiheiskøer er de verste på lenge, og med damene har moten og markedet for sexy skitøy tatt helt av.

Den Helsinki-baserte sportsgiganten Amer Sports, med blant annet Arc’teryx og Peak Performance i porteføljen, leverte 33 prosent vekst til 520 millioner dollar på teknisk bekledning i tredje kvartal.

Selskapets toppsjef, James Chang, meldte i mai om “enestående lønnsomhet og vekst for outdoor-industrien.” Det er spesielt luksuslenende Arc’teryx som drar lasset, med kvalitetsprodukter med høy grad av funksjonalitet, og som guidet på 25 prosent vekst for fjoråret.

Også luksusaktørene ser til fjellet for vekst. Influenser Isobel Lorna kickstartet årets skisesong i Val d’Isère med å kjøre ned bakken med en Birkin-veske i hendene, mens den nettbaserte luksusforhandleren MyTheresa kjører pop-up i Aspen.

Økningen i skidresser og puffet luksus fra merker som Moncler, Fusalp, Perfect Moment og Dior har de seneste årene vært formidabel.

Også i den norske fjellheimen har revepels og vannsøyle fått prøvd seg mot de våte naturkreftene Stavkroa byr på.

I den noe mer sobre delen av markedet har Jørgen Amundsen og Erik Friis tatt fjellet med storm med Amundsen Sports, som vokste med 33 prosent til 231 millioner i 2023 og tjente 52 millioner før skatt, mens volumaktører som Helly Hansen har grepet om småbarnsforeldrene.

Konkurransen er beintøff, men Ferrero er imidlertid ikke så opptatt av å vinne afterskien. Han ser mot et litt mer lavmælt publikum.

– Litt forenklet retter vi oss mot to typer – kreative som lever i byen, men drømmer om eller venter på muligheten til å komme seg ut i fjellet, og de som bor i fjellet og bruker all tid der, som ski- og fjellentusiaster.

– Begge gruppene er viktige, fordi de forstår og ønsker utstyr på ulike måter, men fellesnevneren er at er på jakt etter det som holder, det som ser særegent ut.

Skandinavisk design

Det gjenspeiles i Klättermusens design, som er utpreget minimalistisk og funksjonelt. Ofte i jordfarger som safirblå, irrgrønn, og okergul. Selskapet gjør også en del utradisjonelle valg, som diagonale glidelåser med rød aluminium i låsen, med tydelige referanser til klatring i mange av plaggene.

Satser i Oslo: Klättermusens nye butikk i Akersgata. Foto: Marius Finckenhagen

Han forteller at det er stor grad av lekenhet i produktutviklingen, og sammenlignet med italienske og amerikanske merker i sort og hvitt, er det et element av en skandinavisk fargepalett i selskapets kolleksjoner.

– Når man først kommer til Skandinavia og Norge blir man overrasket over naturen, sier Ferrero.

– Fjellene, været, miljøet – til og med snøen er annerledes. Det gjenspeiles i hvordan vi designer produktene våre.

Merkevare: Bøyler og metallspenner i sterke farger hentet fra klatring er noe av det som kjennetegner selskapets kolleksjoner. Foto: Jani Kärppä/Klättermusen

Klättermusen-sjefen påpeker at dette markedet har sine begrensninger. Og at man som nisjeaktør må levere det man lover. For et teknisk outdoor-merke brukt av friluftsentusiaster, koker det ned til gode funksjonelle løsninger – og å holde kunden tørr og varm.

Samtidig kommer man ikke unna at det er iboende motsetninger for et merke som profilerer seg som miljøbevisst og bærekraftig.

Selger egentlig “bærekraft” i en tid der “drill, baby, drill” er den rådende politikken og grønne industrier kollapser? Det korte svaret ser ut til å være: ja.

– Hvis noe, opplever jeg at jo travlere vi er og jo mer vi reiser, desto viktigere er det å finne balansen i livet og komme seg ut i naturen i helgene av terapeutiske årsaker. Du løper en tur, går deg en tur eller går på ski. Det er en voksende trend, som vi som merkevare tilrettelegger for, sier Ferrero.

Foto: Jani Kärppä/Klättermusen

Det er en kjensgjerning at de som bruker naturen mest gjerne bryr seg mest. Og bærekraft i form av mer holdbare, miljøvennlige materialer og klær som kan brukes i byen og til fjells er blitt klare salgsdrivere for premiummerker som Klättermusen og Patagonia.

– Samtidig – som utstyrsprodusent er det ikke noe som heter 100 prosent bærekraftig. Vi har et stort ansvar for å lage produkter best mulig, men vi lager teknisk utstyr. Vi lager ikke bærekraftige produkter, men tekniske produkter på den mest miljøbevisste måten vi kan, sier han.

– Hvert merke har sin tilnærming til denne balansen. Vi er en produktsentrisk merkevare, så for oss må det være 100 prosent teknisk.

Noen ganger kanskje for mye, da Klättermusen er blitt beskyldt for å overkomplisere.

– Tidvis overdesigner vi kanskje ting. Vi er produktnerder som liker å eksperimentere. Noen ganger går vi kanskje litt langt, men det liker jeg, sier han.

Kjøp av utstyr har en tendens til å utvikle seg over tid, påpeker han

– Heller ikke jeg kjøpte premiumutstyr da jeg begynte å dra ut i naturen. Det er en læringskurve, der smaken og behovet endrer seg over tid. På samme måte som en student starter med å kjøpe Ikea-møbler, men senere i livet ønsker seg en Carl Hansen-stol.

Så er spørsmålet hvordan man får folk til å forstå at en er eik og ikke kryssfiner. Et av de viktigste markedsføringselementene for outdoorindustrien de seneste årene har vært “skifluencere” som leverer innhold i sosiale medier eller Youtube, der gjenytelsen er utstyr.

Foto: Jani Kärppä/Klättermusen

Også på dette området er Klättermusen-sjefen tildels kontrær.

– Vi betaler ingen for å bruke produktene våre, og vi gir ikke bare bort produkter. Konseptet med å “gifte” produkter helt ukritisk, og utelukkende for eksponering, er vi ganske allergiske mot, sier Ferrero kontant.

– Jeg har møtt noen skiguider som bruker produkter, og når man spør om merket, svarer de: “Jeg fikk den gratis.” For meg er det det verste som finnes. Det er ingen personlig tilknytning, det drukner i mengden og bygger hverken merkevare eller fellesskap.

Selskapet har i stedet gått sammen med guider. Stikkordet er autentisitet.

– Vi er et lite, spesialisert selskap i en nisje hvor det er ekstra viktig å fortelle historien om hvem vi er, og man må fortelle den veldig godt. På mange måter likner det på luksusbransjen – bare uten budsjettene, sier han.

Satser på fysiske butikker

Den nye Oslo-butikken blir stedet hvor selskapet skal fortelle hvem de er. En slags community hub for entusiastene, og tankegangen bak selskapets tunge investeringer i butikker.

På den ene siden har Ferreros norske satsing medvind: Den norske fjellheimen har økt voldsomt i popularitet blant svenske, danske og tyske turister, godt hjulpet av en svak krone og gode snøforhold.

Utenfor Sverige: Selskapet åpner butikk i Oslo. Her fra butikken i London. Foto: Klättermusen

Det andre er at i et marked der forbrukerne er mer selektive, er det ifølge en Business of Fashion-rapport de mindre og nyere utfordrermerkene som har best levekår i 2025.

På den annen side henger det mørke skyer over makrobildet og retailmarkedet.

Etter to år med ekspansjon og et antall nye butikker har selskapet dratt på seg økt risiko. For ikke å nevne en betydelig større organisasjon. Og Ferrero er oppriktig bekymret for Trumps handelskrig og den usikre politiske situasjonen Europa og USA står i.

– De neste årene kommer til å bli interessante Europa, hvor vi investerer nå, er utvilsomt utfordrende, men vi er små og skal klare å navigere de utfordringene vi kan kontrollere, sier han.