<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Agenda

Annonsørinnhold

Annonsørinnhold

Planer om oppkjøp eller fusjon?

Hva skjer i Norges største virksomheter? Hva gjør dere når virksomheten ikke lenger klarer å vokse? Eller vokse fort nok? Eller opplever dere at markedet eller marginene fordufter? Da må noe gjøres: Det må investeres i ny business. Det må satses på strategisk vekst, bedre kjent som M&A -  Mergers and Acquisitions. Nå kan du melde deg på M&A seminar 9. mars.

(ANNONSØRINNHOLD)Av: Espen Bordvik, Head of Virtual Data Rooms, Admincontrol. Tingenes tilstandTeknologisk utvikling, velferdsutvikling og globalisering på konkurransearenaen er i dag sentrale pådrivere for mange virksomheters strategivalg.Utviklingen har aldri gått raskere og utfordringene dagens selskaper står overfor er flere enn noen gang før. Vi ser en eksponentiell adopsjonskurve for ny teknologi. Selskaper som ikke følger med nå vil snart være parkert av sine konkurrenter. Dette skaper et formidabelt press for strategisk endring og restrukturering, som selv ikke de største og mest etablerte virksomhetene vil slippe unna.Mange av de største virksomhetene vi kjenner til i dag, vil om få år være marginaliserte eller helt borte. Ifølge analyseselskapet McKinsey, eksisterer ikke 89% av de opprinnelige Fortune 500 selskapene fra 1955 i dag, og 40 % av de som står på dagens Fortune 500 liste, vil være ute av listen innen ti år. Slik vil det være her på berget også.Hva skal til for å lykkes?De som treffer blink med sine strategivalg i dette dynamiske landskapet vil stå igjen som vinnere. De vil dessuten ende opp som helt andre virksomheter enn det vi kjenner dem som i dag.Hva er det egentlig som skal til? Finnes det suksesskriterier? Her er fire faktorer som går igjen hos virksomheter som lykkes i dag.1. Endringsvilje & endringsevne“Fast movers” rykker fra, og det holder ikke lenger å være “fast followers”, da er man ute av kampen før man i det hele tatt stiller til start. Dette gjør vilje og evne til å skape endring til et absolutt krav for å lykkes. Enkelte går så langt som å si at det nå er bedre å gjøre noe og feile, enn å ikke forsøke i det hele tatt.2. Strategiske oppkjøp, fusjoner og investering i startupsNår organiske endringer ikke er nok for å nå strategiske målsetninger, er alternativet å kjøpe og integrere inn virksomheter som kan få fart på fornyelsesprosessen. Noen velger å bygge opp noe fra grunnen, andre velger å kjøpe og integrere eksisterende virksomheter for å endre den etablerte organisasjonen raskt og skaffe nye inntektsstrømmer.Mange norske selskaper som selges er små og mellomstore virksomheter som ikke er veldig gamle, men som har bevist at de kan skape sikker omsetning og god vekst. Heldigvis øker underskogen av slike startups. Og det må være lov å håpe at rammevilkårene for startups, vekstselskaper og aktive eierfond blir endret raskt nok til at vi faktisk får mer M&A mellom norske selskaper, ikke bare salg av norske selskaper ut av landet. Vi savner noen enhjørninger her i Norge.3. Investering i nye forretningsmodeller og stadig videreutvikling av de gamleLa oss rette fokus mot finans for å eksemplifisere dette: Her ser vi fremvekst av nye utlånere, og konsolidering og nedskalering av tradisjonell bankvirksomhet. I Norge står slaget i første rekke mellom Vipps og Mobilepay. Gigantene Facebook Payment, Apple Pay og Android Pay har enda ikke kommet skikkelig i gang her.Nå som «alle» snart kan bli betalingsformidlere, vil det overraske stort om ikke selskaper som Norgesgruppen, Norwegian og IKEA ikke vil ha full kontroll på kundene sine, og stå for transaksjonene på kontoen din selv. Særlig interessant blir det i 2018, når EU-direktivet PSD2 rulles ut og bankene mister monopolet på kundenes kontoinformasjon.Bankene må finne nye inntektsstrømmer og redefinere sin rolle. Da er det nok smart å gjøre som DNB, nemlig å starte en fintech-inkubator, forene krefter og redefinere seg som teknologiselskap.4. Investeringer i ny teknologi; kunstig intelligens, tingenes internett og Big dataMange av endringene dagens bedrifter vil møte, er resultatet av ny teknologi. Viljen til å investere i ny teknologi og innovative løsninger vil være sentral for å lykkes. Et fellestrekk blant selskapene som lykkes i dag, er høy M&A-aktivitet innen teknologi for kunstig intelligens (AI), visuell intelligens, tingenes internett (IoT), digital valuta, Big data, datasikkerhet og integrasjon av kanaler (omni-channel).Noen transaksjoner fra 2016 som bevitner dette er: • Ebays kjøp av det svenske AI-selskapet Expertmaker• Salesforce kjøpte AI-selskapene MetaMind og Beyond Core• Spotify satser på Big data med kjøpet av Preact. • Ford har investert i AI for 3D-prosessering gjennom oppkjøpet av Saips• UBER har tatt et nytt steg mot selvkjørende biler gjennom oppkjøpet av OTTOHvem kan vi lære av?Hva har Norges største virksomheter Statoil, DNB og Telenor til felles? De er alle veletablerte og finansielt svært vellykkede virksomheter som har forstått at “business as usual” ikke er det riktige lenger, og som viser satsings- og endringsvilje.Statoil Energy Venture er et ferskt fond som kjøper selskaper innen fornybar energi. DNB lager et nytt Vipps-selskap sammen med mer enn 100 andre banker, og har laget en egen inkubator for fintech-selskaper. Telenor ser etter nye inntektsstrømmer og kjøpte nylig annonseringsplattformen Tapad. Vi vil garantert se mer M&A fra disse fremover.Vil du høre mer? Meld deg på M&A-seminaret 9.mars!2017 ligger an til å bli et aktivt år i transaksjonsmarkedet. Kom og hør erfaringene fra noen som kjenner markedet og kan M&A. 9. mars inviterer Hegnar media og Finansavisen til vårens mest aktuelle M&A seminar.Espen Bordvik er Head of Virtual Data Rooms i det norske SaaS-selskapet Admincontrol Admincontrol er markedsledende i Norden på virtuelle datarom, som brukes i forbindelse med due diligence. Bordvik har vært sentral i suksessen til Admincontrol, og besitter stor kunnskap om alt som rører seg i det norske, så vel som det internasjonale M&A markedet. Han kommer til M&A-seminaret 9.mars for å fortelle om hvordan man lykkes med due diligence. 

Annonsørinnhold