Etterspørselen etter IT-kompetanse er økende og mange ingeniører ser etter mer enn bare IT-faglige utfordringer. Nå ønsker IT-selskapet CGI å tiltrekke seg konsulenter med interesse for IT, kunnskapsdeling og internasjonale utfordringer.– Jeg har vært ansatt i CGI i fem år og jobber med CRM-løsninger for ulike kunder. Bakgrunnen for at jeg fikk jobben var bacheloroppgaven min som så på hvordan CRM-løsninger kan brukes på en mer effektiv måte. Jeg tror det var min kreative tilnærming til problemstillingen som gjorde meg til en attraktiv kandidat, sier Silje Nilssen, konsulent hos CGI .Som konsulent jobber jeg aldri med den samme problemstillingen og er nødt til å omstille måten jeg tenker på til de enkelte oppdrageneStort rom for faglig utviklingSammen med kollega Anders Rindal jobber de til daglig med konsulenttjenester mot det norske og internasjonale markedet.– Etter fullført utdannelse innen IT og økonomi var jeg på utkikk etter jobber i skjæringspunktet mellom IT og forretningsutvikling. Når jeg begynte å søke på jobber så jeg at «business intelligence» og «information management» så spennende ut. Allerede på jobbintervjuet hos CGI fikk jeg et godt inntrykk av miljøet her. Jeg så også at det var mange muligheter til å utvikle meg innen fagfeltene, sier Rindal, konsulent hos CGI. Han har en bachelorgrad i informatikk og har i tillegg en master i ledelse av teknologi fra NTNU Handelshøyskolen.Rindal kom inn i CGI gjennom selskapets Talent Recruitment Program, et faglig program rettet mot nyutdannede. Her får den ansatte opplæring i relevante fagområder og erfaring med hvordan det er å jobbe som konsulent ute hos kunder.Globale og varierte prosjekter Med internasjonale prosjekter og oppdrag i ulike bransjer finnes det mange spennende utfordringer og muligheter til å lære nye ferdigheter.– Nå jobber jeg med et stort global prosjekt som styres fra Canada. I prosjektet skal vi implementere et CRM-system for et konsulentselskap med 60.000 brukere. Størrelsen og kompleksiteten på prosjektet skaper nye problemstillinger som er lærerike å jobbe med. Vi jobber blant annet direkte med Microsoft for å finne de beste løsningene, sier Nilssen.Rindal mener også at arbeidsplassen gir stort rom for læring om mange ulike bransjer.Les mer om CGI her! – Som konsulent jobber jeg aldri med den samme problemstillingen og er nødt til å omstille måten jeg tenker på til de enkelte oppdragene. Jeg har jobbet med bank, finans, retail, telecom, offentlig sektor og mange andre bransjer. Det fine med de varierte prosjektene er at man tilegner seg domenekunnskap som kan være nyttig i andre oppdrag, sier han.– At det stadig er nye utfordringer gjør det morsomt å jobbe her, tilføyer Nilssen.Mange karrieremuligheterCGI er opptatt av å tilrettelegge for faglig utvikling av de ansatte og har en rekke oppgaver med ulikt ansvarsområde.– Jeg startet som juniorkonsulent og ble seniorkonsulent etter fullført mastergrad. I dag leder jeg den funksjonelle delen av prosjektene, noe som innebærer at jeg samler kravspesifikasjoner, setter opp systemene og kommuniserer med kundene, sier Nilssen.– Jeg begynte også som juniorkonsulent og jobber i dag som seniorkonsulent. Jeg jobber med alt fra presentasjoner og kursing av kunder, i tillegg til å være en utleid konsulent. Sånn sett er det en variert arbeidshverdag, sier Rindal.Rindal jobber i CGIs forretningsenhet Emerging Technologies, som fokuserer på områder som kunstig intelligens, maskinlæring, digitalisering, Internet-of-Things og Big Data.Her kan du lære mer om CGI! Internasjonalt nettverkBegge synes det er spennende å jobbe i et internasjonalt selskap med kontorer over hele verden.– Vi får muligheten til å jobbe på kontorer i andre land og har norske kunder som jobber internasjonalt. Det handler ofte om å hjelpe norske selskaper med IT-tjenester i USA eller Asia. Jeg har blant annet jobbet en del på hovedkontoret i Montreal. Vi får internasjonal erfaring fra store prosjekter og lærer mye av disse, sier Nilssen.Selskapet har stort fokus på kunnskapsdeling og bruker intranettet for å dele erfaringer på tvers av landegrensene.– På intranettet deler vi erfaringer og kunnskap internt i selskapet. Dette gjør at vi alltid finner svar på komplekse problemstillinger. Det var for eksempel veldig gøy å publisere masteroppgaven min på intranettet og jeg fikk utrolig mange tilbakemeldinger fra hele verden. Dette er med på å skape en god kultur for læring, sier hun.Deler kunnskap i sosiale sammenhengerSelskapet er opptatt av å bygge en god bedriftskultur med fokus på sosiale aktiviteter og kompetanseheving.– En av grunnen til at jeg synes det er moro å jobbe her er det gode sosiale miljøet. Vi har en åpen kultur og tar hensyn til hverandre både på arbeidsplassen og i sosiale sammenhenger. Dette er med på å skape et godt arbeidsmiljø hvor alle kan yte sitt beste, sier Rindal.Kombinasjonen av faglige utfordringer, et internasjonalt miljø og sosiale aktiviteter gjør at vi trives veldig godt her, avslutter Nilssen– I tillegg har vi flere sosiale arrangementer som kick-off, lønningspils, fagdager og team-kvelder. Siden vi jobber mye ute hos kunder er det viktig å ha et sosialt lim som gjør at man føler seg hjemme. Når vi treffes på julebordet eller på sommerfesten kjenner vi hverandre godt fra før, sier han. Også Nilssen setter pris på den sosiale dimensjonen og fokuset på kunnskapsdeling.– Vi har sosiale aktiviteter både i teamet, på avdelingen og på nasjonalt nivå. På fagkveldene kan vi presentere ulike tema og diskutere aktuelle problemstillinger. Vi kan snakke om det vi brenner for og presenterer noe vi har gjort som andre kan lære av. Kombinasjonen av faglige utfordringer, et internasjonalt miljø og sosiale aktiviteter gjør at vi trives veldig godt her, avslutter Nilssen.Med litt over 400 ansatte i Norge er det nå behov for flere medarbeidere fordelt på selskapets kontorer i Oslo, Bergen, Stavanger og Haugesund med kompetanse innen Business Intelligence, Microsoft Dynamics, MDM, sikkerhet og prosjektledelse, samt arkitekter, utviklere, testere, konsulenter og forretningsrådgivere. Les mer om karrieremuligheter hos CGI på www.cgipeople.no .