<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Økte inntekter - og tap

Promotering i internasjonale markeder bidro til omsetningsvekst for Hofseth BioCare, men bunnlinjen ble svakere.

Publisert 9. feb. 2024 kl. 10.01
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 182 ord
SIKTER MOT EN VEKST PÅ 50 PROSENT I 2024: Jon Olav Ødegård, adm. direktør i Hofseth BioCare. Foto: Hofseth BioCare

Hofseth BioCare har spesialisert seg på utvikling og produksjon av marine ingredienser og produkter for bruk innen helse- og ernæringsindustrien.

Selskapets salgsinntekter landet på 45,9 millioner kroner i fjerde kvartal, opp fra 33,6 millioner i samme periode i fjor. For året som helhet økte salgsinntektene med 60,2 prosent til 190,8 millioner kroner.

Det økte salget opplyses å være er et resultat av systematisk promotering i internasjonale markeder av selskapets ferske ingredienser basert på vitenskap og sirkulærøkonomi, noe som har satt Hofseth BioCare i posisjon til å gå inn i høyverdi-markeder mot både mennesker og dyr.

– 2024 blir nok et spennende år der vi sikter mot en vekst på 50 prosent, sier adm. direktør Jon Olav Ødegård i Hofseth Biocare.

Driftsresultatet før av- og nedskrivninger (ebitda) i fjerde kvartal endte på minus 39,8 millioner kroner, mot minus 28,3 millioner i fjerde kvartal i fjor.

Netto kontantstrøm har gått fra minus 13,8 millioner i fjerde kvartal 2022 til 6,2 millioner i samme kvartal i fjor.

Markedet reagerer med å sende aksjekursen ned 5,5 prosent til 2,40 kroner.

Hofseth BioCare

 

(Mill. kr.)4.kv./234.kv./22
Salgsinntekter45,933,6
Driftsresultat−49,3−35,3
Resultat før skatt−51,9−38
Resultat etter skatt−51,9−38