<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Novo Nordisk-konkurrent med labre salgstall

Salget av Eli Lillys vektreduserende legemiddel Mounjaro har ikke skutt fart etter at det ble tilgjengelig i norske apoteker i november.

Publisert 10. jan.
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 1 ord
Article lead
+ mer
lead
LABRE SALGSTALL: Amerikanske Eli Lillys slankemedisin Mounjaro kom på markedet i Norge i november. Foto: Reuters
LABRE SALGSTALL: Amerikanske Eli Lillys slankemedisin Mounjaro kom på markedet i Norge i november. Foto: Reuters

Slankemiddelet tirzepatid (Mounjaro) solgte 2264 pakninger i november og 3269 i desember, skriver Dagens Medisin.

Til sammenligning ble det solgt hele 150.000 pakninger av Novo Nordisks vektreduserende legemiddel Wegovy i løpet av de første to månedene det var tilgjengelig for kjøp.

Marte Kvittum Tangen er leder i Norsk forening for allmennmedisin (NFA). Hun tror medieomtalen rundt diabetslegemidlene Ozempic og Wegovy kan forklare hvorfor Wegovy solgte langt bedre enn den ferske konkurrenten.

– Det tar gjerne tid før legene begynner å forskrive nye medikamenter. Pasientene kommer nok ikke på legekontoret og spør om Mounjaro, slik de har kommet inn og spurt først og fremst om Ozempic, men så fått forskrevet Wegovy hvis det har vært til vektreduksjon, sier hun.

(©NTB)