<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Renault-salget faller for fjerde året på rad

Elbilsalget økte med 12 prosent, likevel sank det totale salget til Renault med nesten 10 prosent. 

    Publisert 17. jan. 2023 kl. 09.43
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 226 ord
    BLIR SKILT UT: Elbilene til Renault, som Megane E-Tech, skal bli skilt ut i et eget børsnotert selskap.  Foto: Håkon Sæbø

    Den franske bilprodusenten Renault fikk i fjor en salgsnedgang på 9,4 prosent sammenlignet med 2021 og ekskludert Russland. Til sammen solgte franskmennene 1.466.729 kjøretøy i løpet av fjoråret.

    Renault, som ble hardere rammet av pandemien og problemer i forsyningskjeden, er midt i en restruktureringsprosess som skal løfte driftsmarginen fra dagens forventede 5 prosent til 8 prosent innen 2025 og over 10 prosent i 2030. 

    Deler opp driften

    Det var i november at bilprodusenten kunngjorde planen om å skiller ut aktivitetene sine i fem segmenter:

    • Ampere: Skal bli et børsnotert selskap som produserer elbiler og programvarer for Renault-gruppens bilmerker.
    • Alpine: Skal bli gruppens elektriske premiummerke.
    • Mobilize: Skal ha fokus på nye mobilitetsløsninger.
    • The Future is NEUTRAL: Skal jobbe med sirkulære økonomi.
    • Power: Skal utvikle forbrenningsmotorer for Renault og Dacia. Selskapet eies 50/50 av Geely og Renualt.

    Franskmennene er også i samtaler med Nissan om å gjenoppta deres forretningsallianse, skriver Reuters. Og det er mulig at  Nissan vil ta en andel i det kommende elbilmerket til Renault-gruppen.

    Målet med Ampere er at selskapet skal kunne tilby seks elbiler innen 2030, og i 2031 skal de produsere 1 million elbiler under Renault-merkenavnet, skriver Teknisk Ukeblad. 

    Ifølge Reuters satser Renault på høyere marginer og elbiler for å drive frem vekst. Renault ble i fjor det tredje mest solgte elbilmerket i Europa, med 228.000 kjøretøy solgt. Noe som var en vekst på 12 prosent fra året før. 

    Franskmennenes globale markedsandel var på 4 prosent i fjor, ned 0,5 prosentpoeng.