Den europeiske bilorganisasjonen Acea estimerer nå et europeisk nybilsalg på rundt 9,8 millioner i år. Det vil utgjøre en oppgang på 5 prosent fra 2022 – som var det svakeste året på nesten 30 år.
«Til tross for de mange usikkerhetsmomentene som ligger foran oss, bør markedet begynne å ta fatt på opphentingsprosessen i 2023», heter det i en uttalelse fra generaldirektør i Acea, Sigrid de Vries.
Et salg på 9,8 millioner nye biler vil være 25 prosent svakere enn i 2019 – før coronapandemien.
«Det viser at vi fortsatt er i en skjør situasjon», sier de Vries.
Svakeste på nesten 30 år
Fjorårets nybilsalg i Europa ble det laveste siden 1993. Totalt ble det registrert 9.255.930 nye personbiler i EU-landene gjennom 2022, en nedgang på 4,6 prosent fra året før.
En sentral årsak til nedgangen var bransjens mangel på komponenter i første halvdel av året.
Inkludert Storbritannia og Efta-landene – og dermed Norge – var totalen på 11.286.939 biler, en nedgang på 4,1 prosent.
Det norske salget i fjor endte ned 1,1 prosent til 174.329 biler.