<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Spår litt mer gass: – Vi er fortsatt i en skjør situasjon

Fjoråret ble det verste på nesten 30 år. Bilforening mener nå at markedet bør gå løs på en opphenting i 2023.

Publisert 31. jan. 2023
Oppdatert 31. jan. 2023
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 173 ord
Article lead
lead
REKYL I EUROPA? Her en Range Rover Sport på vei ut av produksjonslinjen ved en Jaguar Land Rover-fabrikk. Foto: Bloomberg
REKYL I EUROPA? Her en Range Rover Sport på vei ut av produksjonslinjen ved en Jaguar Land Rover-fabrikk. Foto: Bloomberg

Den europeiske bilorganisasjonen Acea estimerer nå et europeisk nybilsalg på rundt 9,8 millioner i år. Det vil utgjøre en oppgang på 5 prosent fra 2022 – som var det svakeste året på nesten 30 år.

«Til tross for de mange usikkerhetsmomentene som ligger foran oss, bør markedet begynne å ta fatt på opphentingsprosessen i 2023», heter det i en uttalelse fra generaldirektør i Acea, Sigrid de Vries.

Et salg på 9,8 millioner nye biler vil være 25 prosent svakere enn i 2019 – før coronapandemien.

«Det viser at vi fortsatt er i en skjør situasjon», sier de Vries.

Svakeste på nesten 30 år

Fjorårets nybilsalg i Europa ble det laveste siden 1993. Totalt ble det registrert 9.255.930 nye personbiler i EU-landene gjennom 2022, en nedgang på 4,6 prosent fra året før.

En sentral årsak til nedgangen var bransjens mangel på komponenter i første halvdel av året.

Inkludert Storbritannia og Efta-landene – og dermed Norge – var totalen på 11.286.939 biler, en nedgang på 4,1 prosent.

Det norske salget i fjor endte ned 1,1 prosent til 174.329 biler.