<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Utsetter batterifabrikk i Europa på grunn av Biden-lovgivning

Amerikanernes Inflation Reduction Act har gjort Volkswagen usikker på hvor deres neste batterifabrikk bør ligge. Tyskerne tar en pause i letingen, mens de venter på hva EU kan lokke med. 

    Publisert 8. mars 2023 kl. 11.06
    Oppdatert 8. mars 2023 klokken 14.39
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 465 ord
    TAR EN PAUSE: Volkswagens gigantiske batteriplaner i Europa settes foreløpig på vent som følge av de gode investeringsmulighetene i USA. Foto: Bloomberg

    Den tyske bilprodusenten Volkswagen vil avvente å se hva EUs svar på amerikanernes Inflation Reduction Act (IRA) blir før de går videre med batterisatsingen i Europa, melder selskapet onsdag.

    Financial Times har tidligere skrevet at bilprodusenten har satt planene om en batterifabrikk i Øst-Europa på vent, for heller å prioritere en fabrikk i USA. Der kan nemlig selskapets samlede IRA-støtte komme opp i mellom 9 og 10 milliarder euro i løpet av fabrikkens levetid, skriver Reuters.

    Avhengig av gode rammevilkår

    Ifølge en talsperson for Volkswagen er ingen avgjørelse tatt ennå, og selskapet fortsetter jakten på et egnet sted for neste batterifabrikk både i Øst-Europa og Nord-Amerika. I oktober meldte selskapet at de ville konkludere med hvor den østeuropeiske fabrikken skulle ligge i løpet av første halvår 2023.

    «Vi holder fast ved planene om å bygge battericellefabrikker med en kapasitet på rundt 240 gigawattimer (GWh) i Europa innen 2030, men vi er avhengig av gode rammevilkår. Derfor avventer vi hva den såkalte EU Green Deal vil bringe,» heter det i en uttalelsen fra Volkswagen. 

    Det var bilgigantens forrige konsernsjef, Herbert Diess som for to år siden lanserte målet om 240 GWh i batteriproduksjon. Den første av disse fabrikkene er et samarbeid med svenske Northvolt, der Volkswagen eier 20 prosent. Den andre fabrikken skal ligge i Tyskland og stå ferdig i 2025. Her samarbeidet Volkswagen med kinesiske Gotion High-Tech, hvor Volkswagen har en eierandel på 26 prosent.

    Volkswagen-styremedlem Thomas Schmall skrev imidlertid på LinkedIn i forrige uke at Europa kan tape milliarder av euro i investeringer de nærmeste årene som følge av IRAs attraktive støtteordninger.

    Freyr er i USA

    Volkswagen er langt i fra det eneste selskapet som nå lokkes over Atlanterhavet. Freyr-sjef Tom Einar Jensen konkluderte allerede i fjor høst med at IRA vil sikre USA seieren i batterikampen .

    «Incentivordningene i USA er dramatisk mye bedre enn i Europa og Norge, og vil forskyve hele batteriindustrien,» sa han på Paretos energikonferanse i september.

    ØKER TEMPOET: Freyr-sjef Tom Einar Jensen har satt fart på batterisatsingen i USA. FOTO: Ivan Kverme

    Da han var innom Paretos kraft- og fornybarkonferanse i forrige uke, sa han at de gode betingelsene gjør at Freyr nå trapper opp USA-satsingen. Selskapet har allerede sikret seg en tomt like utenfor Atlanta. Når denne fabrikken står ferdig, kan Freyr få årlige skattekreditter på 9 milliarder kroner årlig, hevdet Jensen til Finansavisen.  

    «IRA gjør at lønnsomheten i USA blir mange, mange ganger bedre enn en tilsvarende fabrikk uten noe form for tiltak eller støtteordninger i Norge og EU,» sa Jensen.