<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Kineserne overtar i Russland

Kinesiske merker har kjørt forbi Lada på det russiske bilmarkedet.

Publisert 6. apr. 2023
Oppdatert 6. apr. 2023
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 178 ord
Article lead
lead
LADA: Lada er forbipassert av kinesiske bilmerker hjemme i Russland, viser nye beregninger. Her fra en Lada-fabrikk i Russland. Foto: Bloomberg
LADA: Lada er forbipassert av kinesiske bilmerker hjemme i Russland, viser nye beregninger. Her fra en Lada-fabrikk i Russland. Foto: Bloomberg

Bilsalget i Russland økte i mars til 48.414 enheter, fra 41.851 biler måneden før, viser tall fra russiske Association of European Businesses (AEB). Marstallet er imidlertid 10,6 prosent lavere enn i samme måned i fjor.

Russerne kjøpte flere kinesiske biler enn Ladaer, som er Russlands mest populære lokale merke, ifølge Reuters.

Den kinesiske fremveksten – representert ved merker som Haval, Chery og Geely – må også sees i sammenheng med at flere europeiske bilprodusenter har trukket seg ut av det russiske markedet i kjølvannet av Russlands invasjon av Ukraina i februar i fjor.

Samlet i januar, februar og mars var det russiske salget av personbiler og lette nyttekjøretøy 153.477 enheter, et fall på 44,7 prosent fra tilsvarende periode i fjor.

Reuters' beregninger viser at 64.483 av de solgte bilene i første kvartal var kinesiske, mens Lada, som produseres av Avtovaz, sto for 64.240 biler.

I fjor stupte det russiske bilsalget 59 prosent, ifølge nyhetsbyrået. AEB har tidligere estimert at årets salg ville stige 12 prosent til rundt 770.000 biler, godt under 2021-nivået på drøyt 1,6 millioner.