<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Øker på vindparker og næringsbygg

Glamox øker inntektene og Ebitda, men rentekostnader på gjelden på 2,33 milliarder og store avskrivninger spiser opp overskuddet.

Publisert 12. apr. 2023
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 502 ord
Article lead
lead
– GODT MARKED: – Begge divisjonene våre økte inntekter og resultat, og belysningsmarkedet er et godt sted å være, sier konsernsjef i Glamox, Astrid Simonsen Joos. Foto: Glamox
– GODT MARKED: – Begge divisjonene våre økte inntekter og resultat, og belysningsmarkedet er et godt sted å være, sier konsernsjef i Glamox, Astrid Simonsen Joos. Foto: Glamox

– Begge divisjonene våre økte inntekter og resultat, og belysningsmarkedet er et godt sted å være, sier konsernsjef i Glamox, Astrid Simonsen Joos.

Selskapets inntekter økte i fjor med snaue 12 prosent til 3,77 milliarder, mens resultatmarginen la på seg 1,4 prosentpoeng til 14,6 prosent.

Selskapet gir ut bare tall for Ebitda (resultat før skatt, avskrivninger og rentekostnader), og det endte i fjor på 544 millioner mot 445 millioner året før. Selskapet har ikke tall for resultat før og etter skatt klare. Selskapet hadde ved utgangen av fjoråret en nettogjeld på 2,33 milliarder, omtrent det samme som året før. 2021-regnskapet viste finanskostnader på 124 millioner, mens avskrivningene lå på 175 millioner kroner. Årsresultatet endte da på et underskudd på 104 millioner.

24-PROSENTEIER: Erik Must. Foto: Iván Kverme

Kun til proffmarkedet

Selskapet har to divisjoner. Den største med 76 prosent av omsetningen leverer belysning til blant annet næringsbygg, sykehus og skoler. Selskapet selger kun til bedriftsmarkedet, privatmarkedet har de holdt seg unna.

Glamox

(Mill. kr)20222021
Driftsinntekter3.7723.377
Ebitda544445
Driftsresultat-−7
Resultat før skatt-−71
Årsresultat-−104

– Privatmarkedet er stort, hvorfor er dere ikke der?

– Vi har en sterk modell og fokuserer på det profesjonelle markedet. Vi holder oss til det, det er mange muligheter der, sier hun.

Vel så viktig som å selge til nye prosjekter, er å skifte ut eksisterende belysningsløsninger med nye, og mer energieffektive.

– Nye EU-direktiver øker motivasjonen til å bytte ut gammelt med nytt, sier hun.

Tungt inn i vindparker

Den andre divisjonen er «marine, offshore & wind».

– Det skal bygges mange vindparker, og vi leverer lys til skip der personene som skal bygge vindparkene bor på og selve vindmøllene. Hver båt har mellom 2.000 og 3.000 lyspunkter, og det tar lang tid å bygge vindparker. Dette er et marked i sterk utvikling, sier hun.

Selskapet har kunder innen forsvarsindustrien - blant annet bestilte den finske marinen led-belysning på sine nye korvetter, og Glamox har hatt ulike lands forsvar som kunder i lang tid.

– Dette markedet har økt investeringsevne, sier hun.

Eid av Triton og Must

Glamox eies med 76 prosent av PE-selskapet Triton, mens investor Erik Must eier resten.

Triton kom inn i 2017 da de kjøpte Arendal Fossekompanis aksjepost på 75 prosent for 2,7 milliarder kroner. Kraftselskapets gevinst var på hele 2,1 milliarder kroner.

Must har vært på eiersiden i Glamox i en årrekke, helt tilbake til 80-tallet.

 PE-selskaper har gjerne mellom fem og syv års horisont på sine plasseringer. Er det planer om salg eller børsnotering av selskapet?

–Det er ingen planer om det, og vurderinger rundt det, må du spørre styret om, sier Simonsen Joos.

Selskapet har hovedkontor i Molde, og har kunder i 60 land, 2.200 ansatte og 11 fabrikker.

– Vi er primært i Europa, med Norden, England, Tyskland og Polen som store markeder. I Asia og Canada er vi stort sett innenfor marine-segmentet, sier hun.