<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Tines storsatsing i utlandet går dundrende i minus

På to og et halvt år har meierigiganten Tine tapt nesten 400 millioner kroner i utlandet. Det store problembarnet er Irland.

Publisert 28. sep. 2023
Oppdatert 5. okt. 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 474 ord
Article lead
lead
JARLSBERG: Tine taper stort på den internasjonale satsningen på Jarlsberg. Foto: Bo Mathisen/TINE
JARLSBERG: Tine taper stort på den internasjonale satsningen på Jarlsberg. Foto: Bo Mathisen/TINE

Meieriprodusenten Tine leverte en omsetning på 9,2 milliarder i sitt andre finansielle tertial i år, fra mai til og med august. Driftsresultatet endte på 868 millioner kroner, opp 218 millioner kroner – over 33 prosent – sammenlignet med samme periode i 2022.

Resultatøkningen drives i hovedsak av avtagende engangskostnader og høyere prisuttak.

Salgsinntektene for Tine kom på 9,2 millioner kroner, som er en økning på 9,4 prosent sammenlignet med andre tertial i 2022. Hittil i år er salgsinntektene på rundt 17,4 milliarder kroner, en økning på rett under 9 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

– Vi har flere mindre anlegg spredt ut over landet og med et synkende melkeforbruk, betydelig import og en tøffere konkurranse i Norge går vi en krevende tid i møte, sier konsernsjef Gunnar Hovland i Tine.

Det irske problembarnet

Utflaggingen av deler av Jarlsberg-produksjonen til Mogeely i Irland grunnet forbudet mot eksportstøtte har vært en dyr affære for Tine de seneste årene. 

Irske melkepriser, som troner på toppen av prislistene i Europa, har særlig vært et problem. Selskapet skriver at de enda er påvirket av de høye kostnadene ved produksjonen i Irland, men at den irske melkeprisen har falt med 42 prosent fra desember i fjor til august i år. 

Salget av Jarlsberg er Tines største internasjonale merkevare.

– Det er godt nytt at anlegget vårt i Irland hadde sin høyeste produksjon noensinne i august, med høy kvalitet, lavt svinn og mer konkurransedyktig melkepris. Endelig er vi på vei opp mot det nivået det skal være på, sier Hovland, og fortsetter:

– Vi har hele tiden vært tydelig på at vi har et langsiktig perspektiv på vår internasjonale satsing.

Summerer man alle de internasjonale satsningene har Tine tapt over 380 millioner kroner på litt over 2,5 år.

Tine Internasjonal 

(Mill. kr)Driftsresultat
2023 (YTD)-60
2022-188
2021-135
202035
201929

Ikke Tines skyld

Tine opplyser til Finansavisen at det er ekstraordinære forhold som har bidratt til disse tapene. 

Først og fremst opplevde selskapet forsinkelser knyttet til utslippstillatelsen ved anlegget som gjorde at produksjonsstart ble forsinket. 

Videre ble ost pålagt straffetoll i USA, som har bidratt negativt til lønnsomhet da USA er Jarlsbergs største marked. Sist, men ikke minst, hjalp ikke Russlands invasjon av Ukraina samt en pandemi særlig til å bedre situasjonen.

Tine sin har solgt internasjonalt for 3,1 milliarder så langt i år, med et tilsvarende driftsresultat på minus 60 millioner kroner. Dette kan vitne til at situasjonen har forbedret seg noe fra foregående år.

Taper terreng i Norge

Samtidig som at inntektene øker, har Tine tapt volumandeler i dagligvare på 0,6 prosentpoeng, og verdiandeler med 0,8 prosentpoeng fra 2. tertial i fjor.

Tine hadde svakere utvikling i både volum og verdi i hovedsak innenfor de store kategoriene som ost og vanlig melk, men også Fjordland og Diplom-is. Selskapet skriver at det opplever en vridning mot produkter med lavere prispunkt.

– Strammere økonomi hos folk flest påvirker handlevanene våre, og vi ser at mange velger rimeligere produkter og kampanjevarer, sier Hovland.