<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Ny Vard-kontrakt

Verftsgruppen Vard skal designe og bygge inntil fire servicefartøyer beregnet på havvind-industrien.

Publisert 24. okt. 2023 kl. 12.19
Oppdatert 24. okt. 2023 klokken 13.38
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 177 ord
VARD-NYBYGG: Den første hybride CSOV-en til Windward Offshore/SeaRenergy er planlagt levert om knappe to år. Illustrasjon: Vard Design

Meglerhuset Pareto Securities anslår prisen til å ligge i området 66–68 millioner euro – cirka 800 millioner kroner – pr. stykk. Bestillingen sender ordreboken på slike spesialfartøyer opp i 55, mens dagens flåte teller 35 enheter av denne typen.

Det første skroget vil bli bygd ved et av Vards verft i Romania, mens den endelige utrustningen, ferdigstillingen og leveransen skal utføres av et av Vard-verftene i Møre og Romsdal. Skip nummer to vil bli levert av gruppens verft i Vietnam.

Bak kontrakten, som omfatter inntil fire søsterfartøyer hvorav to er opsjonsskip, står Windward Offshore/SeaRenergy Group. 

Vard skal levere hybride havvind servicefartøyer – såkalte Commissioning Service Operation Vessels (CSOV). Disse skipene vil bistå de store energiselskapene med bygging og oppstart av havvindparker over hele verden, i tillegg til vedlikehold av eksisterende vindparker.

De 87,5 meter lange fartøyene får en bredde på 19,5 meter og vil bli utstyrt med en høydejusterbar bevegelseskompensert gangbro med heissystem for vindmøller, og et høydejusterbart system for overføring av varer og personell til mindre arbeidsbåter. 

Den første hybride CSOV-en til Windward Offshore/SeaRenergy er planlagt levert i andre kvartal 2025.