<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Fikk EU-jackpot – jakter 2,3 milliarder

Aksjeveteran Gunnar Holen og kraftmegler Rolf Bruknapp skal avkarbonisere flyindustrien med rådyrt drivstoff og norsk kraft.

    Publisert 31. mars 2024 kl. 10.16
    Lesetid: 4 minutter
    Artikkellengde er 935 ord
    PÅ PENGEJAKT: – På lånedelen snakker vi med seks store, internasjonale banker på nivå med Société Générale, sier Gunnar Holen (t.v.), daglig leder i Nordic Electrofuel. Rolf Bruknapp er gründer. Foto: Anders Horntvedt

    – Vi er ikke i mål før vi har fullfinansiert første del av utbyggingen. Men vi vet at markedet er vanvittig stort, og at vi er inne i svært lovende due diligence-prosesser med investorer, sier Gunnar Holen, daglig leder i Nordic Electrofuel.

    Selskapet jobber med å etablere et produksjonsanlegg for såkalt e-drivstoff.

    Hovedproduktet er syntetisk olje, eller flytende hydrokarboner, basert på fornybar energi, vann og CO2.

    Etter raffinering er det tanken at den syntetiske oljen skal erstatte fossilbaserte produkter som parafin, og den kan brukes i eksisterende motorer og infrastruktur, spesielt for avkarbonisering av luftfartsindustrien.

    Nordic Electrofuel

     

    (Mill. kr)2023 (anslag)2022
    Driftsinntekter0,00,0
    Driftsresultat−12,8−12,6
    Resultat før skatt−13,2−13,5
    Årsresultat−13,2−13,5

    Eiere: Megastar Holding (Gunnar Holen, 27,8 %), Elfinans (Rolf Bruknapp, 25,3 %), Marquard & Bahls AG (5,5 %), Parkshare Holding (4,6 %), Elbear Energy (Bjørn Bringedal, 3,8 %), andre (33,1 %).

    – Helt ren forbrenning

    – Teknologien er gammel, og ble blant annet brukt av Nazi-Tyskland under annen verdenskrig for å fremstille syntetisk drivstoff fra kull. Det er også blitt brukt i stor skala av Sasol i Sør-Afrika. Den store forskjellen er at vi benytter hydrogen og utelukkende fornybare energikilder, sier Holen.

    Hele poenget er at drivstoffet skal kunne erstatte vanlig drivstoff uten modifikasjon av motorene.

    – Etter raffinering får vi et produkt som har vært godkjent som flytende drivstoff til flyindustrien siden 2009. Dermed får du en helt ren forbrenning, sier Holen.

    Holen er analyseveteran og gründer av meglerhuset CAR, som gikk dukken under finanskrisen i 2008.

    Senere ble han seniorrådgiver i Procorp og norgessjef i gruveselskapet Norge Mining.

    De seneste åtte årene har han vært daglig leder i fornybarselskapet Nordic Electrofuel, som tidligere het Nordic Blue Crude.

    Selskapet ble startet i 2015 av Rolf Bruknapp, som har jobbet med kraft og energimegling siden midten av 1990-tallet.

    Bruknapp og Holen er begge siviløkonomer fra Norges Handelshøyskole, og kjenner hverandre fra studiedagene.

    BRENNBART: – Etter raffinering får vi et produkt som har vært godkjent som flytende drivstoff til flyindustrien siden 2009, sier daglig leder Gunnar Holen. Foto: Anders Horntvedt

    40 millioner euro

    I desember fikk Nordic Electrofuel tilsagn om støtte på 40 millioner euro fra EUs Innovasjonsfond.

    – Vi skåret best i vår kategori og hadde en av de høyeste rangeringene totalt sett av de 41 søkere som ble tildelt støttemidler, sier Holen.

    – Støtten er en betydelig verifikasjon på at vi er et ledende initiativ i en ny bransje, sier Holen.

    Drivstoffet vil primært rette seg mot flyindustrien.

    – Vi tror biler primært vil bli drevet av batterier i fremtiden, så det vil ikke være hensiktsmessig for oss å satse på. Men batterier er lite hensiktsmessige i fly, sier Holen.

    SLIK SKAL DET BLI: Pilotanlegget er planlagt bygget i Herøya Industripark i Porsgrunn. Foto: Nordic Electrofuel

    Har hentet 170 millioner

    Så langt har Holen og Bruknapp rekruttert 11 ansatte til et kontormiljø på Lysaker.

    170 millioner kroner er hentet inn fra investorer, med tyske Marquard & Bahls samt Parkshore Holding i spissen.

    De største aksjonærene er imidlertid Holens Megastar Holding og Bruknapps selskap Elfinans.

    – Vi har over 500 aksjonærer, med en blanding av privatpersoner og profesjonelle investorer, sier Holen.

    Holen beskriver Marquard & Bahls som et stort tradinghus innen oljeprodukter, med 15 milliarder euro i årlig omsetning. Parkshore Holding er familieselskapet bak WM SE, Kontinental-Europas svar på Mekonomen.

    Skal hente milliarder

    I disse dager er imidlertid Holen på pengejakt. Planen er å hente 200 millioner euro innen sommeren. Det tilsvarer 2,3 milliarder kroner.

    Av dette skal 1,2 milliarder kroner være egenkapital. Det resterende er lagt opp til å være banklån og støtten fra EU Innovasjonsfond på 40 millioner euro.

    Holen er optimist.

    – Vi er i dialog med en rekke store, institusjonelle investorer, både innen infrastruktur og industri, og har mottatt flere ikke-bindende tilbud. På lånedelen snakker vi med seks store, internasjonale banker på nivå med Société Générale.

    – Vi har hatt en utfordrende periode for risikokapital, men nå er markedet bra. Etter ganske lang tid er det i tillegg kommet på plass EU-regelverk for utslippsfritt, flytende drivstoff, sier Holen.

    E-drivstoffanlegget, som Holen beskriver som et pilotanlegg, er planlagt bygget i Herøya Industripark i Porsgrunn.

    Her skal første byggetrinn påbegynnes i 2025, og så skal produksjonen starte i andre kvartal 2027.

    Holen har i tillegg en powerpoint som viser ytterligere fem fullskalaanlegg i Norge med en samlet produksjon på 1 milliard liter drivstoff i 2034 etter investeringer på seks til åtte milliarder kroner pr. anlegg.

    – Seks ganger så dyrt

    – Hva blir literprisen på det ferdige produktet?

    – Det starter omtrentlig seks ganger så dyrt som vanlig fossilt flydrivstoff, men vi skal komme ned på et mye lavere nivå. Etter hvert vil det komme ned omtrent på nivå med vanlig drivstoff, svarer Holen.

    – Blir produktet salgbart med den prisen?

    – Prisen er lavere enn det øvrige aktører kan tilby, og den vil definitivt komme ned etter hvert som produksjonen skaleres opp, svarer Holen.

    Han viser til kvoteordninger i EU som pålegger flyselskapene å redusere utslippene.

    – Det er egne kvoter for vår type drivstoff. Flyselskapene skjønner dette, og dermed vil etterspørselen tvinge seg frem, sier han.