Eksplosjon i pakkekaos
Mens våre forgjengere sporet stjerner, har dagens generasjon fått en ny besettelse: sporing av pakker.

Etter at Posten mistet sitt monopol, har utallige aktører kastet seg inn i kampen om milliardpotten med pakkeporto: Posten Bring, PostNord, Helthjem, DHL, FedEx/TNT, UPS, Instabox, Porterbuddy og Best Transport kappkjører daglig for å “levere drømmer” på våre dørmatter.
I takt med nordmenns interesse for dashcams, droner og billige trendplagg har kinesiske billigaktører som Temu, Shein og AliExpress erobret markedet, og nordmenns allerede eskalerende netthandel har tatt helt av.
Kapital har ikke funnet noen komplett oversikt over hvor mange pakker vi sender årlig, men Posten Bring alene anslås å ha levert ca. 100 millioner i fjor.
Denne pakketrafikken på kryss og tvers av landet har imidlertid en bakside: feil- og forsinkede leveringer, og på sosiale medier som Facebook og Trustpilot hoper avmakten mot de høyere pakkemakter seg nå opp. Som Forrest Gump ville sagt: “Leveringsdagen er som en sjokoladeboks, du vet aldri hva du får.”
For egen del toppet det seg i desember. Julehandelen startet med en kryptisk melding fra Posten: “Husk å hente pakken i Pakkeboks CC Vest. Frist 09.12.2024”
Kjøpesenteret rommer 55.000 kvadratmeter, så vi reiste dit vi følte tampen brant – pakkeboksen utenfor Lyreco. Der sto kun en postboksrekke fra Instabox. Posten-i-butikken hadde heller ingen pakke.
“Prøv utenfor Vinmonopolet!”, foreslo en vennlig ekspeditør.
Kapital har ikke funnet noen komplett oversikt over hvor mange pakker vi sender årlig, men Posten Bring alene anslås å ha levert ca. 100 millioner i fjor.
Og ganske riktig: Utenfor Vinmonopolet, på en annen side av CC Vest, sto en rekke Posten-bokser. Men hvilken var vår? Og hvordan åpne den? Vi ringte Postens kundesenter, men før vi rakk å få svar anbefalte en forbipasserende å prøve Posten-appen. Vi lastet den ned, tastet inn hentekoden – og ingenting skjedde.
Heldigvis var feilen enkel (og langt fra så alvorlig som et annet reelt problem med at barn låser seg inne i pakkeboksene, noe dere kan lese mer om her): Vi sto for langt unna.
Deretter gikk det slag i slag: Julegavene fra Zara Home ble levert med Posten hjemme på dørmatten, julekortene fra Ark ble levert med Posten i postkassen og juleklærne fra Barnas Hus ble levert med Posten hos YX 7-Eleven Ullern Øst, mens fotballhanskene fra Torshov Sport ble levert via Posten på Coop Prix Lilleaker – vel å merke på en annen dag enn en stygg genser fra Silly Santa og en ballettdrakt fra Van Dijk i Nederland som ble sendt via Posten Bring til samme sted.
Heldigvis gikk det greit å hente pakken fra Lekmer i Instaboxen på CC Vest og pakken fra Boozt via Helthjem til Joker Ullern. Også pakken fra Villoid med Porterbuddy, julegaven fra Childrensalon med DHL Express, den nye bredbåndskabelen fra Eidsiva med Helthjem, øredobbene fra Mytheresa med UPS og en annen pakke fra FedEx gikk det strålende med. Alle ble levert med ulike selskaper hjemme på dørmatten. Da får det gå at også naboens julegave havnet der.
Verre var det å få ut pakken fra Sløyd-Detaljer med PostNord. Den ble levert på Coop Prix Bestum, men da vi utmattet ankom den gule lavprisbutikken en sen fredags kveld før jul, var pakkeskapet ute av drift. Også reservesystemet var ødelagt, og PostNords kundeservice stengte kl. 18. “Kom tilbake i morgen, så har vi ordnet det,” lød beskjeden.
Dagen etter var butikken full og julestemningen blant kundene langt fra Insta-vennlig. Pakkeskapet virket fortsatt ikke.
Det sies at tålmodighet er en dyd. Men ingenting slår en pakke levert til rett tid. På rett sted.