<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Flere regler eller bedre regler?

Det er viktig å bekjempe arbeidslivskriminalitet, men flere regler er ikke alltid svaret, mener Rune Aale-Hansen i Regnskap Norge.

    Publisert 19. feb. 2023 kl. 21.17
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 486 ord
    STEN TIL BYRDEN: Det som skjer når regler strammes inn, er at allerede lovlydige aktører får enda en sten tillagt sin regulatoriske byrde og enda litt høyere kostnader – og da blir det enda mer lønnsomt å drive ulovlig, skriver artikkelforfatteren. Illustrasjonsfoto: NTB

    En fersk rapport fra senter for arbeidslivskriminalitet bygger på kontroll av hundrevis av aktører i varebilbransjen gjennom hele 2022. Konklusjonen er nedslående etter å ha avdekket omfattende lovbrudd hos hvert tredje varebilselskap. Dette får A-krimsenterets leder til å ta til orde for strengere regulering av bransjen.

    Rune Aale-Hansen. Foto: Iván Kverme

    Regnskap Norge støtter helhjertet opp om bekjempelse av arbeidslivskriminalitet, men er ikke uten videre enig i at enda flere og strengere regler er svaret. Problemet her er aktører som allerede bruker svart arbeid, omgår arbeidsmiljøloven, unndrar midler fra beskatning, bedriver både merverdiavgifts- og trygdesvindel, kjører med overlast og i tillegg bedriver rovdrift på sårbare arbeidstagere (blant annet). Er det da sannsynlig at enda flere regler og pålegg er det som skal få dem til å angre sine synder og bli lovlydige?

    Samferdselsministeren har sammen med arbeids- og inkluderingsministeren stilt seg bak en rekke tiltak da regjeringens handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren ble lagt frem i oktober 2022. Transportbransjen heier på flere av tiltakene, og noen av planens 39 forslag vil kanskje hjelpe. Men det som helt sikkert skjer når regler strammes inn, er at allerede lovlydige aktører får enda en sten tillagt sin regulatoriske byrde og enda litt høyere kostnader – og da blir det enda mer lønnsomt å drive ulovlig.

    Siden regnskapsførere delvis lever av å hjelpe bedrifter å drive i tråd med samfunnets lover og regler, kunne man kanskje tro at Regnskap Norge ønsker stadig nye regler velkommen. Men som Regjeringen ønsker vi forenkling og reduserte administrative byrder for næringslivet. Av den grunn er vi mer opptatt av at reglene virker, enn av at det er mange av dem. Hvis reglene blir for mange og for vanskelige, kan det bidra til å undergrave respekt for loven, og det ville vært uheldig for alle.

    Regnskap Norge oppfordrer myndighetene til å være tilbakeholdne med å innføre nye regler, i hvert fall til de har forsikret seg om at det virkelig er noe galt med de gamle. I denne sammenheng bør kanskje A-krimsenteret heller få fortsette sin intensiverte kontrollvirksomhet en stund til. For som det heter i rapportens siste kapittel:

    «Vi tror at kontrollene, sammen med medienes oppmerksomhet om bransjen, samt andre tiltak fra myndighetene, har bidratt til at vi nå ser en større vilje fra de sentrale bransjeaktørene til å ansette egne sjåfører. A-krimsenteret ser positivt på tegn til endring i en bransje som er sterkt preget av arbeidslivskriminalitet. […] Det er viktig å være synlig som et forebyggende tiltak, for enkeltmennesker og som en støtte til de aktørene som faktisk innretter seg etter gjeldende regelverk.»

    Rune Aale-Hansen

    Adm. direktør i Regnskap Norge