<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Forbrukerrådet omtaler Metas Facebook-krav som utpressing

Metas nye Facebook-krav om betaling eller samtykke til personvernopplysninger er ren utpressing, mener Forbrukerrådet.

Publisert 14. nov. 2023
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 195 ord
UTPRESSING: Facebook-brukere har den siste uken blitt bedt om å samtykke om bruk av personvernopplysninger eller betale for å slippe. Foto: NTB

Den siste uken har norske Facebook-brukere fått opp et varsel når de logger inn på sin Facebook. Der blir man bedt om å samtykke til at Meta fortsatt kan bruke personopplysninger til markedsføringsformål eller man blir spurt om man vil betale for å slippe.

Dette er ren utpressing, mener fagdirektør Finn Myrstad i Forbrukerrådet.

– Meta skal ikke kunne ta betalt for å sikre forbrukere grunnleggende rettigheter, slik som personvern, mener Myrstad.

– Mange er avhengige av Facebook og Instagram for å organisere livene sine og holde kontakten med venner, og det finnes i realiteten ingen fullverdige alternativer. Det vet selvfølgelig Meta når de nå tvinger brukerne til å velge.

Forbrukerrådet tror ikke at Meta gjør dette for å få flest mulig til å betale, men heller for å kunne vise til at folk har fått et valg og «samtykket» til fortsatt overvåking.

– Vi ville tenkt oss to ganger om før vi valgte å betale. Betalingsløsningen gjør at du slipper reklame, men Meta kommer ikke med noen lovnader om at de vil slutte å overvåke deg og hva du gjør på nett, sier Myrstad.

NTB har bedt Meta om en kommentar til saken, men hadde ikke fått svar tirsdag kveld.

(NTB)