<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Roger Halsebakk
Gründer og adm. direktør i Sølvtrans
Foto: Einar Lindbæk
Født1965
BostedSande
Utdannelse
BransjeSjømat
For personene på listen over Norges 400 rikeste tilordnes formuen som hovedregel familieoverhodet, også når arvinger formelt er inne som eiere, mens ligningsformue- og skattetall er individuelle. Dersom vi har summert ligningstall for flere familiemedlemmer, er dette spesifisert i teksten om hver enkelt.

For Norges 100 mektigste kvinner har vi kun tatt med individuelle ligningstall.

Roller i norsk næringsliv

Administrerende direktør

Tjenesten er levert av Purehelp
Roller pr. 31.12.2023
Foto: Einar Lindbæk
Nr 193
-14 Plassendring
Se hele listen >
2,35
mrd formue 2024
-4,08 %
Informasjon
Født1965
BostedSande
Utdannelse
BransjeSjømat
For personene på listen over Norges 400 rikeste tilordnes formuen som hovedregel familieoverhodet, også når arvinger formelt er inne som eiere, mens ligningsformue- og skattetall er individuelle. Dersom vi har summert ligningstall for flere familiemedlemmer, er dette spesifisert i teksten om hver enkelt.

For Norges 100 mektigste kvinner har vi kun tatt med individuelle ligningstall.

Roller i norsk næringsliv

Administrerende direktør

Tjenesten er levert av Purehelp
Roller pr. 31.12.2023

Halsebakk har satset betydelig i oppdrettsnæringen, som bl.a. minoritetseier i Sølvtrans gjennom Ronja Capital. Den lønnsomme brønnbåtbransjen har bidratt til hans høye formue. Sølvtrans fortsatte med å levere gode resultater også i fjor.

Bakgrunn

Roger Halsebakk har siden 1986 skapt verdens største brønnbåtrederi, Sølvtrans. Rederiet består i dag av over 450 ansatte og 24 brønnbåter.

Halsebakk vokste opp på Sandsøya i Møre og Romsdal og dro ut på havet som 15-åring etter å ha gjennomført ungdomsskolen. Mens Halsebakk avtjener førstegangstjeneste i kystartilleriet, la faren grunnlaget for starten til rederiet Sølvtrans. Faren, to kompanjonger og Roger overtok i 1986 deres første brønnbåt Sølvtrans. I 91 solgte kompanjongene seg ut av firmaet, mens Roger og faren drev rederiet sammen i tre år til før Roger sto igjen alene.

Roger var i mange år kaptein og maskinist før virksomheten vokste seg så stor at han ikke klarte å gjøre alt alene. Sølvtrans, som tidligere hadde driftet ombygde fraktebåter, fikk i 1996 sin første spesialbygde brønnbåt. Rederiet har lenge vært tidlig ute med teknologiske nyvinninger, og var tidlig ute med å utvikle transport i lukkede systemer som følge av ILA-krisen på Skottland i 1998.

I forkant av børsnoteringen i 2010 hadde Halsebakk trukket seg som administrerende direktør. Rederiet var ved noteringen i 2010 verdsatt til 454 millioner, men kort tid etter noteringen falt kursen dramatisk. Året etter kom Halsebakk på ny inn som daglig leder etter noen år som styreleder. Halsebakk tar over kontrollen av selskapet og fokuserer i årene som kommer på den daglige driften av rederiet. i 2014 tar hedgefondet Oaktree Capital sammen med styreleder Anders Hvide og Roger Halsebakk selskapet av børs for nærmere 600 millioner. I årene som fulgte investerte eierne i selskapet og kontraherte flere båter. Oppkjøpet viste seg få år senere som en svært lukrativ affære; allerede i 2018 solgte Oaktree eierandelen i Sølvtrans for en ukjent sum. Ifølge Fiskeribladet var selskapet priset til 7,5 milliarder kroner i transaksjonen, som priser Halsebakks eierandel til en milliard.

I 2020 investerte Halsebakk i Salmon Evolution, et oppdrettsselskap som utvikler et landbasert oppdrettsanlegg.

Rammet av krig og corona

Milliardinvestoren håpet på tidobling av verdien innen et år. Men Griff Aviation har så langt ikke levert det kommersielle gjennombruddet eierne håpet på.

Satser 40 millioner på norsk droneeventyr

– Jeg tror det vil være mulig å gjøre tigangeren på pengene innen 1–2 år, sier Tore Tønseth i Ronja Capital, som ikke utelukker en børsnotering.