Lidl-ansatt får 675.000 etter uanstendig tilbud
En arbeidsrettsnemnd har konkludert med at en kvinnelig ansatt har krav på erstatning etter at en skiftleder trakasserte henne seksuelt.

En skiftleder i den tyskeide dagligvarekjeden Lidl fortalte en ansatt at «hun ville se bra ut i truser», og han uttrykte at han ønsket å ligge med henne og kjæresten hennes.
Da den ansatte, som var 18 år da forholdet inntraff, svarte lederen tilbake og sa at «slikt kunne han ikke si», responderte han tilbake med at «du bør bare bli vant med det».
Men tenåringen fant seg ikke i sjefens oppførsel og uanstendige tilbud, og saksøkte Lidl.
Nå er saken behandlet av en arbeidsrettsnemnd, som konkluderer med at Lidl kan holdes økonomisk ansvarlig for butikksjefens handlinger.
Berørte den ansatte
Ifølge The Times, må Lidl betale kvinnen, som nå er 22 år, nær 51.000 pund i erstatning. Det tilsvarer 675.000 norske kroner ut fra dagens kurs.
Nemnden har konkludert med at skiftlederen trakasserte kvinnen stadig vekk.
Også en annen mannlig kollega skal ha gjort dette. Blant annet satte han seg i kassen ved siden av henne og sa stadig vekk upassende ting til henne av seksuell karakter.
Når hun spurte sin leder om å få flytte til en annen kasse, var svaret hun fikk at hun burde oppfatte kommentarene som komplimenter.
Skiftlederen skal også ha tatt på sin kvinnelige kollega gjentatte ganger, og forsøkte å klemme henne, selv om hun ba ham holde opp.
«Ikke overrasket»
Det ble også funnet bevist at skiftlederen stadig vekk snakket om sex, og fortalt hvilke kolleger han ønsket å ligge med.
Da kvinnen sa fra om skiftlederens oppførsel til butikksjefen, skal ha bare ha ledd og sagt at han ikke var overrasket over kollegaens oppførsel.
Nemndens leder skriver i sin avgjørelse at hun oppfatter at skiftlederen ikke mente å trakassere, og heller ikke oppfattet sine handlinger som trakasserende.
Likevel slås det fast at handlingene er uakseptable, og at Lidl er erstatningsansvarlig.
Dagligvarekjeden ønsker ikke å kommentere den konkrete saken til The Times, men uttaler generelt at Lidl har regelverk og rutiner på plass som skal sikre at ansatte behandles rettferdig, likt og respektfullt.