Skal bare “to idioter” til: Gikk for ellevegangeren

Et bo kunne le hele veien til banken etter en nettauksjon hos Blomqvist. 

Publisert 12. apr. | Oppdatert 13. apr.
Article lead
Slo alle rekorder: Denne Erik Pløen-keramikkskulpturen på 55 cm ble solgt for 250.000 kroner hos Blomqvist. Foto: Blomqvist

Keramikk klinger ikke særlig sexy i manges ører, men kjennere i kunstmarkedet vet kanskje at dette er en sjanger som i flere år har steget i verdi. Kjente mannsidoler, som den amerikanske skuespilleren Brad Pitt og den australske musikeren Nick Cave, lager keramikk og stiller ut – til enkeltes forbløffelse, grunnet stereotypoppfatningen av keramikk og “myke verdier”.

Nå har keramikkgjenstander oppnådd elleville priser hos det norske auksjonshuset Blomqvist. Det dreier seg om arbeider av den norske keramikeren Erik Pløen, som levde fra 1925 til 2004. 

– Uventet

Aller mest ekstremt var salget av en skulptur i keramikk, forhåndsvurdert til 15.000–20.000 kroner. Den gikk for hele 200.000 kroner, se foto over. Det vil si mer enn elleve-gangeren, hvis man legger snittvurderingen til grunn. Salær på 50.000 kroner kom i tillegg for kjøper. Et annet objekt med den samme vurderingen gikk for 110.000 kroner. Atter to andre verker – med lavere vurdering – gikk for hhv. 30.000 og 32.000 kroner. Salær på 25 prosent kommer i tillegg.

Fra før lå rekorden for Pløen på opp mot 30.000 kroner. Tilsvarende arbeider som de som nå ble solgt, har typisk ligget på mellom 10.000 og 20.000 kroner på auksjon tidligere.

Auksjonseffekt: – Noen ganger fører konkurranse mellom budgivere til at prisene skyter i været, sier Blomqvist-eier Elisabeth Vik Forsberg. Her med dvergschnauzeren Theodor Kittelsen, til daglig Theo. Foto: Thomas Bjørnflaten
De er fra en periode i Erik Pløens kunstnerskap som er særlig populær blant samlere.
Elisabeth Vik Forsberg

– Det er flere faktorer som kan forklare de uventet høye tilslagene på disse fire objektene, sier Blomqvist-eier Elisabeth Vik Forsberg. 

– Først og fremst er det sjeldne og store arbeider, noe som i seg selv gjør dem ekstra ettertraktede når de først dukker opp på markedet. De er fra en periode i Erik Pløens kunstnerskap som er særlig populær blant samlere. Auksjonseffekten kan også ha spilt inn. Noen ganger fører konkurranse mellom budgivere til at prisene skyter i været, sier hun.

Det er en saying i auksjonsbransjen, at det bare skal “to idioter” til for å få en høy pris.

Auksjonseffekten kan også ha spilt inn. Noen ganger fører konkurranse mellom budgivere til at prisene skyter i været.
Elisabeth Vik Forsberg

– Kjøperne er privatpersoner

Kapital har hørt at enkelte har spekulert i at kjøperne er institusjoner. Oljefondsjef Nicolai Tangens navn har også blitt nevnt. 

– Kjøperne er privatpersoner, to stykker, forteller Vik Forsberg. 

Objektene kommer fra et bo. I forkant lå den samlede snittforhåndsvurderingen for de fire arbeidene på 53.500 kroner. Salgssummen ble 372.000 kroner. Auksjonshuset beholder også en andel av tilslagene. “Salæret forhandles med eksperten og avhenger blant annet av verdien på kontrakten, salæret begynner på 20 prosent inkludert moms for nettauksjon.” Gitt 20 prosent, får selgerne utbetalt rett i underkant av 300.000 kroner. 

– Hvilke perioder eller typer objekter i Pløens produksjon er mest ettertraktet?

– Det er de skulpturelle objektene han utviklet fra tidlig på 1970-tallet og utover. I denne perioden beveget han seg bort fra symmetriske former, og la større vekt på keramikkens formmessige kvaliteter. Han eksperimenterte kontinuerlig med overflatebehandling og bearbeiding, noe som resulterte i kunstneriske objekter der funksjonen var underordnet uttrykket, sier hun.

Vase til 140.000: Denne 38 cm. høye vasen, laget av Erik Pløen på 1980-tallet, var vurdert til 15.000–20.000 kroner og ble solgt for 110.000 kroner, pluss salær på 25 prosent. Foto: Blomqvist

– Økende interesse 

Tilslagene på keramikk av Pløen har vært stigende de siste årene. Blomqvist-sjefen mener imidlertid at de høyeste tilslagene er unntak, og ikke indikerer et nytt prisnivå for Pløen.

– Interessen for kunsthåndverk, og særlig keramikk, har vært økende i flere år, med en stadig større gruppe samlere. Selv om enkeltstående auksjonsresultater som dette ikke nødvendigvis vil ha en direkte innvirkning på markedet for andre keramikere, understreker de en generell tendens der keramikk får økt anerkjennelse som samleobjekt. Slike tilslag kan bidra til å skape oppmerksomhet rundt kunstformen, men vil neppe alene drive prisene opp for samtidige keramikere.

Kunst

Informasjon om bruk av AI