<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Publisert 28. sep. 2021 kl. 20.58
Oppdatert 3. okt. 2021 klokken 08.28
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 429 ord
Foto: NTB

Bilsalget har eksplodert

Dette var Trygve Hegnars leder i Finansavisen 29. september 2021.


Det er omtrent 3 millioner personbiler i Norge, og ifølge Transportøkonomisk institutt (TØI) skal det bli mange flere. Prognosene tyder på 3,3 eller 3,4 millioner personbiler på norske veier i løpet av noen få tiår. Bilselgere er ikke et utdøende yrke. Tvert om.

Det blir salgsrekord i år med rundt 175.000 biler. Tidligere rekord er fra 1986 da det ble solgt 167.000 personbiler. På en bil- og båtutstilling på Holmen Fjordhotell nylig, var det mest interesse for de dyreste elbilene man kan få.

Elbilsalget har tatt helt av, slik myndighetene har ønsket og premiert, og forklaringen er enkel: Det er mye billigere å bruke elbiler, og det selv med dagens høye strømpris.

Bilselgere er ikke et utdøende yrke

Det er ikke alle som skjønner dette, for den tidligere samferdselsbyråden i Oslo, Lan Marie Nguyen Berg (MDG), som nå er valgt inn på Stortinget, trodde hun på samme tid kunne fjerne tusenvis av parkeringsplasser og tilby elbileierne ladning nær bolig og på jobb.

Skal vi ha mange, og snart bare, elbiler, må de kunne brukes også. Slik sett er elbilene mer avhengig av parkeringsplasser enn bensin- og dieselbilene.

Forsker Lasse Fridstrøm ved TØI sier til Dagsavisen at det vil bli en kraftig økning av elbilsalget, og det er utenfor bykjernene elbilsalget vil øke mest, med husholdninger som vil eie to og tre elbiler. Og også der må det være parkeringsplasser.

Alle vet det, men det kan være greit å minne om alle personbilens fordeler: Vi kan kjøre når det passer oss, det er dør-til-dør transport, reisetiden er kort (kortere) det er enkelt med bagasje, alltid sitteplass og man kan være alene.

Det er derfor ikke så lett for Nguyen Berg og andre og alltid vise til trikk, buss, sykkel og gange når vei- og andre transportplaner diskuteres. Elbilene i byene må også ha veier.

Så må det selvfølgelig innrømmes at også elbilene er innblandet i ulykker, det er veislitasje og køene er kanskje de samme. Men, altså, elbilene er billige i drift.

Så billige og praktiske at det i år vil bli nye salgsrekorder og TØI tror trenden vil fortsette.

Personbilene er vinnere, til tross for at også de krever plass, og de, ifølge Syklistenes landsforening, ødelegger naturområder og bidrar til ulykker.

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) i Oslo trygler om at alle som har hatt hjemmekontor, og derfor ikke har reist så mye, nå bruker bane, buss og trikk, noe vi under pandemien ikke skulle gjøre.

Politikerne har en vanskelig jobb, når personbilen åpenbart har så mange fordeler. Og det vrimler av stadig flere småbiler med eldrift. De skal ha nye veier de også.