<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Publisert 5. des. 2022 kl. 20.00
Oppdatert 8. des. 2022 klokken 11.33
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 467 ord
Foto: Bloomberg

Dødsstøt for batterifabrikker?

Dette var Trygve Hegnars leder 7. desember 2022.

Næringsminister Jan Christian Vestre (Ap) er fortsatt en stor tilhenger av batterifabrikker, som han hevder vil skape flere titalls tusen (betyr det mer enn 20.000?) nye arbeidsplasser i Norge. Derfor hjelper staten til med bygging av fabrikker, og staten vil «avlaste» risikoen for de som vil satse.

Vi skal ikke ha statlige batterifabrikker, sier Vestre, men staten vil hjelpe.

Norske investorer bygger batterifabrikker i Arendal, i Mo i Rana og i USA.

Hegnars Batterifabrikk har ligget litt i ventesporet for å se hvor mye staten tar av investeringer og underskudd, og det er vi i dag veldig glad for, for sjefen i Volkswagens personbildivisjon, Thomas Schäfer, sier at de store energikostnadene forbundet med batteriproduksjonen gjør de nye fabrikkene «unfeasible». Det skulle vel bety umulig, urealistisk eller håpløst.

«Investeringer i tyske og EU-prosjekter gir ingen mening hvis ikke myndighetene tar kontroll med de eksploderende (ballooning) energiprisene», sier Schäfer.

Dette er illevarslende nyheter, for Volkswagen-konsernet skal bygge seks store batterifabrikker i Europa innen 2030.

Ja, alle land skal bygge batterifabrikker. Også Norge, med hjelp av statsråd Vestre.

Har Norge noen spesielle fortrinn her? Ikke som vi kan se. Vi bygger fra bunnen av.

Volkswagen-konsernet har trukket i nødbremsen

Men vi har mye kraft, og den skal ikke selges billig til batterifabrikkene.

Blir det billig og subsidiert kraft også, vil selvfølgelig Hegnars Batterifabrikk regne på prosjektet en gang til.

Det skumle er også at alle elbilene verden over får motstand. I Norge var 81 prosent av alle nyregistreringer i november elbiler, og i 2025 skal det bare selges elbiler i Norge.

Norge er nummer 1 i verden når det gjelder elbiler. Det er vel noe av forklaringen på at politikerne vil ha batterifabrikker her i landet også.

Men i Japan og Storbritannia og andre land (også her i landet da Siv Jensen var finansminister) snakker man om å øke skatter og avgifter på elbilene fordi subsidieringen av elbilene undergraver statens inntekter. Man må derfor øke andre skatter og avgifter.

Vi subsidierer elbilene på grunn av miljøet, noe vi alle vil delta i, men nå er energikostnadene blitt så store at et selskap som Volkswagen kanskje ikke har råd til batteriproduksjon.

«Produksjonen kan bli flyttet andre steder», sier Volkswagen-sjefen.

Han mener trolig ikke Norge. Eller likevel? Hvis det er billig og subsidiert kraft her.

Så kan man spørre om det er fornuftig å bygge opp en hel, ny industri basert på statlig støtte i en aller annen form, selv om den store norske elbilandelen ble bygget opp på subsidier (lave skatter og avgifter og masse andre fordeler).

Nesten alle store bilprodusenter (også Tesla) bygger egne batterifabrikker, og mange vil konkurrere med dem. Også vi – i Mo i Rana og i Arendal.

Trolig glemte mange at det er noe som heter energikostnader. Volkswagen-konsernet har trukket i nødbremsen. Hva gjør Jan Chr. Vestre?