<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

Moteparet trosser butikkdøden og satser på nytt

Ikke alle frykter konkurser og permitteringer. Anett Ringstad og Jørgen Jalland åpner nå et 800 kvadratmeter stort motekonsept.

Publisert 3. april 2020 kl. 22.17
Oppdatert 8. april 2020 klokken 13.00
Lesetid: 5 minutter
Artikkellengde er 1249 ord
NYTT KONSEPT: Paret Anett Ringstad og Jørgen Jalland velger å se forbi den vanskelige tiden vi er inne i nå, og åpner et nytt motekonsept på 800 kvadratmeter i april. Moniker skal tilføye handlegaten noe nytt, og vil være en del av Valkyrien eid av Fram Eiendom. Foto: ukjent

Etter 15 år med planlegging skal Valkyrien på Majorstuen endelig åpne denne våren.

– På mange måter blir det en slags restart på Bogstadveien. Handelstilbudet er blitt mer og mer kjedepreget med årene, med noen få spisesteder. Med et 6.500 kvadratmeter stort kjøpesenter settes gaten på kartet igjen, sier Jørgen Jalland, som sammen med sin kone Anett Ringstad står bak Colina Stores AS.

Etter å ha solgte de seks Ganni-butikkene paret har bygget opp gjennom flere år, åpner de dørene til nok et eventyr. Denne gang en navnet Moniker. 

– Moniker er et engelsk uttrykk som betyr kallenavn. For å være ærlig vet vi ikke helt hvordan det kommer til å bli uttalt, sier de, men prøver seg først og fremst med en engelsk uttale. Konseptbutikken Moniker skal være en del av Valkyrien. Etter en byggeperiode på over et og et halvt år ser det ut til at prosjektet snart er ved mål. Det nærmer seg åpning, men i dagens situasjon er det vanskelig å planlegge rød løper og champagne til de første kundene.

FOR DEN MOTEINTERESSERTE: - Vi ønsker at kunden skal komme inn å oppdage. At man aldri vet hva som kommer rundt neste hjørne – derfor har vi delt butikken inn i fem ulike deler, sier Ringstad, og nevner merker som Victoria Beckham, The Attico, Magda Bytrum og Rhoede som skal fylle butikkhyllene når dørene åpner. Foto: Moniker

Vil favne bredt

Fram Eiendom som er en av Norges største private eiendomsbesittere har lenge ønsket å revitalisere Bogstadveien. Med Valkyrien er planen å tilføye bydelen noe Norge ikke har sett maken til før. Nå håper de på økt interesse i gaten, og et styrket handelsområde. 

Lokalet på 6.500 kvadratmeter vil bestå av ulike butikker, samt leiligheter og spisesteder. H&M Home, Heaven Scent, Vinmonopolet, & Other Stories og Moniker er blant noen av leietagerne. Marianne Tvenge i Fram Eiendom har jobbet med prosjekt de siste 15 årene, og ser endelig lys i tunellen. Etter planen skal Valkyrien åpne denne måneden.

Vil ønsker ikke å gå ut med tall, men det er klart det har kostet ganske mye
Jørgen Jalland

– Det er ikke den letteste tiden å spå åpningsdagen på, men vi har sagt at vi åpner i april og holder fast ved det inntil videre. Vi gjør oss uansett klare, også får vi heller følge spent med på hva som kommer av myndighetsinformasjon de neste dagene, sier Tvenge, og legger til at hun ikke tror det kommer til å bli en laber åpningsdag tross virustider.

– Det er vanskelig å spå hvordan det vil påvirke den første måneden, men vi velger å tenke positivt.

I dag er alle handelslokalene utleid, foruten om to pop up-arealer som venter på napp. Til sammen vil det bli rundt 20 butikker og spisesteder. 

– Vi er noen steder tolket som et luksuskjøpesenter, men det stemmer ikke. Vi ønsker å favne bredt med butikkmiksen vår. Vi har forsøkt å forhøre oss om hva som savnes i nabolaget. I den forbindelse er Moniker et fint tilskudd til området.

– Føler du at du nå kan puste lettet ut etter 15 år med dette prosjektet? 

– Det hadde vært deilig det, men det er vel ingen som puster lettet ut i disse dager. Vi føler imidlertid at vi har et unikt tilbud og tror Valkyrien blir et sted som folk ønsker å oppsøke, la seg inspirere av og tilbringe tid på. Ruter spår at innen ti år vil antall daglige av- og påstigninger på Majorstuen stasjon passere 220.000, så det lover godt med tanke på besøkende, sier Tvenge.

FØLGER PLANEN: Vi har sagt at vi åpner i april og holder fast ved det inntil videre, sier Marianne Tvenge. Foto: Iván Kverme

Ser nye muligheter

Ringstad og Jalland har tidligere åpnet seks Ganni-butikker i Norge, samt drevet agentur ved siden av. I fjor sommer solgte paret butikkene tilbake til de danske eierne, og kunne sitte igjen med en sum på rundt 30-40 millioner kroner for salget.

– Vi er fortsatt involverte i selskapet, og har driftet butikkene siden i fjor sommer. Det er en gradvis omorganisering til de skal styre alt selv, men konseptet er fortsatt det samme. 

Jalland benekter ikke at det har vært endringer den siste tiden grunnet coronaviruset.
– Vi skal ikke legge skjul på at det har vært tøft den siste tiden, men det er jo likt for alle i disse tider. I løpet av sommeren regner jeg med at alt er loset over til Ganni, og at jeg avslutter som leder, sier han. 

Paret står ikke arbeidsledig av den grunn. Prosjekt Moniker har vært i loopen siden 2018, og i samarbeid med arkitektkontoret Snøhetta har de sammen designet både butikken og hjemmesiden.
– Å starte et motekonsept har vært en drøm for meg siden jeg var ung. Det kom en tid hvor vi hadde åpnet seks Ganni-butikker, og i og med at det blir stopp der så vi en gylden mulighet til å skape noe nytt. Tankegangen til Valkyrien er helt unik, og tilføyer Oslo noe nytt. I tillegg liker vi beliggenheten veldig godt. Alle har et forhold til denne handlegaten, sier Ringstad, som har tenkt utenfor boksen når det gjelder den nye butikkåpningen. 

Det å åpne klesbutikk i dag må tilføye noe originalt, og handleopplevelsen som de fleste snakker om kommer man ikke unna. Tvenge innrømmer at hun har fulgt med på suksessen til paret. 

– Vi liker godt måten de innreder og leder butikkene sine på, og ser hvor mye de har lagt ned i arbeidet sitt her, sier hun.

Fra Jones til Birkin

– Vi ønsker at kunden skal komme inn å oppdage. At man aldri vet hva som kommer rundt neste hjørne.
Ringstad beskriver butikken som en kameleon, med fem avdelinger med ulikt innhold og uttrykk både når det kommer til merkevarer, men også interiør. Sonene er inspirert av fem sterke kvinner med særegen karakter og personlighet - Grace Jones, Jane Birkin, Hedy Lamarr, Peggy Guggenheim og Isabella Bird. 

– Vi kan nå ganske bredt. Jeg ser for meg at datteren kan shoppe hos Jones, mens mor er inne på Birkin, drømmer Ringstad, og fortsetter:
– Mote skal være gøy. For meg er det viktig å ikke ta det så seriøst, derfor har vi valgt å kjøpe inn merker som representerer denne følelsen. Vi er spent på hvordan butikken kan utvikle seg. Butikken i Valkyrien er jo bare den første, sier hun. 

– Oppstarten så langt høres ikke billig ut?

– Vil ønsker ikke å gå ut med tall, men det er klart det har kostet ganske mye. Vi har samarbeidet med Snøhetta hele veien, og har lagt mye mer i dette prosjektet enn en standard butikk, sier Jalland, og legger til at paret har jobbet med retail i flere år, noe som har resultert i at de helt klart ser omlegging i handelsmønsteret.
– Vi er klare over at vi må tilby noe spesielt for å kunne gjøre det bra i dag. Vi gjør dette da vi føler at det er en mulig i forhold til beliggenhet og størrelse - også må vi prøve å være så flinke at vi også kan tjene penger på dette. Akkurat nå er vi inne i en spesiell tid, med det må vi nesten se forbi. 

Paret nevner at de i tillegg til butikken planlegger å satse tungt på netthandel, en satsing man ikke kan være foruten i dag. De starter med Norge, men på sikt skal de også lansere Moniker.no til resten av Skandinavia.
– Det er ingen som vet hvor pendelen svinger. Per nå spiser nettbutikk av fysisk butikk litt mer år for år, men det som er viktig for oss er å kunne stå på begge bein. Da er vi ikke så sårbare om det skulle svinge, sier Jalland.