<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
ET GUFS FRA FORTIDEN: Reidar Hartmann har vært i klesbransjen i 25 år og har aldri opplevd maken til det som skjer med Ball nå. Det er ifølge ham lange ventelister. Foto: Hilde Oreld

80-tallet vil ha en siste dans

Etter en pause på 22 år, er Ball-genseren tilbake i butikkhyllene. Det er allerede ventelister for å kjøpe college-genseren til 1.600 kroner, varsler importøren.

Category iconReportasje
    Publisert 19:39 28. aug. 2020Oppdatert 20:49 1. sep. 2020
    Lesetid: 4 minutter

    I 1976 så vi filmen «Rocky», hørte på «Hotel California» med Eagles, Odvar Nordli overtok som statsminister etter Trygve Bratteli, fabrikkanlegget til Jotun i Sandefjord brant ned og Kongsberg Gruppen og det amerikanske selskapet Pratt & Whitney Aircraft inngikk en avtale om leveranse av deler til F16-fly, en kontrakt til en verdi av 900 millioner kroner. I tillegg kom klesmerket Ball på den skandinaviske banen.

    EN GAMMEL KJENNING: Designerne har lett gjennom bilder fra 1976-1996 for å gjenskape looken i 2020. Foto: Ball Original

    Nøkkelbarn, hockeysveis og vannseng

    Gjennom hele 80-tallet var det store Ball-logoer på T-skjorter og collegegensere. Og det var Ball som eksperimenterte med å ha pimpstein i vaskemaskinen. Den første steinvaskede Ball-jeansen ble lansert i 1982. Salget gikk til himmels, og Ball ble en av de store spillerne på jeansmarkedet i Skandinavia. Dette var tiden da vi dro til videobutikken for å leie VHS-kassetter eller en movieboks, hadde viskelær som luktet tyggegummi, de hvite gummistøvlene ble brettet ned med den blå innsiden ut og husnøkkelen hang rundt halsen til landets nøkkelbarn i en neonfarget skolisse. I tillegg kjøpte de voksne vannsenger og ungdommen hadde hockeysveis.

    Allerede utsolgt

    Så tok Ball en pause på 22 år. Nå er de tilbake, og det er kø for å kjøpe:

    – Hugo Boss eide varemerket i mange år, og for to år siden fant et dansk selskap ut at merket var til salgs. De kjøpte det og jeg ønsket agenturet i Norge. Jeg tok kontakt og kom gjennom nåløyet. Vi tegnet kontrakt i juli i år, sier Reidar Hartmann, som i sosiale medier hadde fanget opp at noe var i gjære. Plutselig dukket det opp kule bilder av hans ungdoms gensere på Instagram og Facebook.

    NY ELLER GAMMEL? Det er faktisk umulig å si, men denne t-skjorten er fra 2020. Foto: Ball Original

    – De så at jeg også hadde agenturet på Champion. Det var sikkert en av årsakene til at jeg fikk agenturet på Ball.

    HJEMMEKONTOR-MOTE: Denne modellen, Montana, selger best og koster 1.600 kroner. Foto: Hilde Oreld

    Hartmann har vært i klesbransjen i 25 år, og jobbet frem sports- og fritidsmerker som Colmar, Kappa, Ellesse, Havaianas og Le Coc Sportif. Han hevder han ikke har opplevd maken.

    – Mottakelsen har vært helt vill. Det er solgt 6.000 Ball-gensere på én måned. De første kundene fikk varene for noen dager siden, og 30 forhandlere står på venteliste. Mange får ikke varer før neste år. Noen av dem har lansert det på sine nettsider, og det har resultert i at flere modeller og farger, som kommer i oktober, er utsolgt før de kommer i butikk. Jeg har aldri opplevd tilsvarende, sier Hartmann.

    « Mottakelsen har vært helt vill. Det er solgt 6.000 Ball-gensere på én måned »

    På kundelisten finner vi butikker som Ferner Jacobsen, Høyer, Retro-butikkene og Me & Me Cousin. Hartmann påpeker at han er like glad i alle sine forhandlere som strekker seg fra sør til nord. Det går klart mest av college-genserne uten hette, og den mestselgende modellen koster 1.600 kroner.

    – Dette er gøy! Vi har kjøpt inn ulike modeller, og den som har solgt best er Montana. Spesielt på nett. Vi har nesten ingen igjen og gleder oss til vi får neste levering i oktober. Det er kvinnene som har kastet seg på den nostalgiske bølgen først, så regner jeg med at mennene kommer i neste runde, sier innkjøper Jessica Ferner-Johansen hos Ferner Jacobsen.

    Flere nostalgikere

    Men Ball er ikke den eneste 80-tallsnostalgien som er tilbake i motebildet. De nye modellene til Patagonia ser helt like ut som på 80-tallet, med sterke kombinasjoner av knallrosa og knallblått. Det svenske merket Acqua Limone, med den store, halve sitronen printet på ryggen, likeså. Buffalo-skoene har så vidt begynt å liste seg på høye gummisåler tilbake i motebildet. De tyske platåskoene fikk en hel generasjon til å vokse seks centimeter. Både Polo og Helly Hansen re-lanserer sine 80-tallskolleksjoner, og andre merker som igjen er synlige i motebildet er Fila, Kangaroos og Esprit.

    PATAGONIA: Denne retro-fleecen er tilbake i motebildet. Foto: Patagonia
    AQCUA LIMONE: Dette var stort på 80-tallet og er nå en del av motebildet igjen, tilnærmet uforandret. Foto: Aqcua Limone

    – Champion er også tilbake på høyden. Spesielt joggebuksene blir revet bort, sier Hartmann.

    – Hvorfor kommer denne trenden igjen?

    – Mange år med fravær, corona og hjemmekontor. Markedet for dresser og skjorter er blitt markant mindre det siste halve året, mens markedet for mer behagelige klær, har vokst. Når innkjøperne kommer hit blir de i godt humør. De har gode minner fra både 80-tallet og Ball-genserne. Og designet er jo akkurat slik vi husker det fra den tiden, sier Hartmann, som omsatte for 3,2 millioner kroner i fjor og regner med å bikke 6,2 millioner kroner i omsetning i år.