<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
AUKSJON: 18. oktober avholdt Blomqvist sin siste auksjon, med Elisabeth Vik Forsberg og Knut Forsberg i spissen. Foto: Blomqvist Kunsthandel

Kunstverk solgt for 3,5 millioner: – Selgeren jublet

Høye strømpriser, økte renter og økonomisk usikkerhet påvirker kunstmarkedet. Men kjøperne med de høyeste budsjettene handler fortsatt – og kjøper for rekordpriser. 

Publisert 28. okt. 2022 kl. 18.36
Oppdatert 9. nov. 2022 klokken 10.32
Lesetid: 7 minutter
Artikkellengde er 1621 ord

Kunståret 2022 begynner å nærme seg slutten. Flere kunstauksjoner er gjennomført, både fysiske auksjoner og nettauksjoner. Og mange rekorder er satt.

Både Grev Wedels Plass Auksjoner og Christiania Auksjoner har opplevd høye tilslag i løpet av 2022, men de fire høyeste salgene gjort på norske kunstauksjoner så langt i år er gjennomført hos auksjonshuset Blomqvist.

Årets høyeste salg på auksjon

Det aller høyeste tilslaget ble gjort tirsdag 18. oktober hos Blomqvist. Det tradisjonsrike auksjonshuset hadde invitert til auksjonen «Høstens høydepunkter» i sine lokaler på Fornebu, rett utenfor Oslo-grensen. En del mennesker var fysisk tilstede i Blomqvist sine lokaler, og enda flere fulgte med på livestreamingen hjemmefra.

Verk av kjente navn som Bjarne Melgaard, Gunnar S. Gundersen og Leonard Rickhard var i katalogen. Eieren av Blomqvist, Elisabeth Vik Forsberg, var auksjonarius for kvelden – slik hun pleier. Hver for seg, i tur og orden, ble kunstverkene båret opp på scenen og vist frem av ansatte med hvite hansker og grønne forklær.

De fem høyeste tilslagene så langt i år 

 
  • Christian Skredsvig, «Jupsjøen»: 3,5 millioner kroner, pluss omkostninger.
  • Christian Krohg, «Kobbegrunnen»: 2,7 millioner kroner, pluss omkostninger.
  • Theodor Kittelsen, «Trollet som grunner på hvor gammelt det er»: 2,3 millioner kroner, pluss omkostninger.
  • Hannah Ryggen, «Bekengel»: 1,45 millioner kroner, pluss omkostninger.
  • Aage Storstein, «Badende gutter»: 1,25 millioner kroner, pluss omkostninger.

Verket med katalognummer 18 denne tirsdagen i oktober var et oljemaleri av den norske kunstmaleren Christian Skredsvig. Prisantydningen på bildet var satt til mellom 1,5 og 2 millioner kroner.

Flere kjøpere ble med i budgivningen, og til slutt gikk hammeren til auksjonarius Forsberg i bordet på hele 3,5 millioner kroner. Med 25 prosent i omkostninger gir det en totalpris på 4,375 millioner kroner – og er dermed det høyeste salget på en norsk kunstauksjon så langt i år.

REKORDER: Flere rekorder er blitt satt på Blomqvist sine auksjoner i år, hvor Elisabeth Vik Forsberg er eier. Foto: Eivind Yggeseth

– Jeg kan si at selgeren jublet over salget. Det var priset ganske høyt. Likevel var det flere budgivere. Det endte med å gå til en utenlandsk kjøper som hadde gitt et forhåndsbud, forteller Knut Forsberg, daglig leder hos Blomqvist.

Maleriet er fra 1901, har navnet «Jupsjøen» og måler 1,3 x 2 meter.

– Det finnes bare tre slike store formater av dette motivet, ett på slottet og ett eies av Sparebankstiftelsen, så dette var den siste muligheten til å skaffe seg et maleri som dette, utdyper Forsberg.

Nedgang i det rimeligere segmentet

Til tross for flere rekorder så langt i år, er noe skjedd i kunstmarkedet. Auksjonshuset Blomqvist merker litt dårligere resultater i det rimeligere segmentet i auksjonsmarkedet.

– Folk opplever inflasjon, høyere renter og strømpriser. I tillegg er det krig og kjøperne blir usikre. Det gir utslag hos oss. Vi har merket en viss nedgang i den rimeligere delen av auksjonsmarkedet. Det har vært litt mindre budgivning på nett, med færre budgivere og budgivere som ikke er like ivrige som de har vært tidligere, men det er fremdeles heftig budgivning på enkelte verk som går langt over våre vurderinger. Samtidig har folk begynt å reise mer og spise mer ute på restaurant, forklarer Forsberg.

De som betaler 3,5 millioner for et maleri har allerede betalt strømregningen sin
Knut Forsberg

Han mener derimot at nedgangen ikke gjelder hele kunstmarkedet, og at toppsjiktet i markedet er relativt upåvirket.

– De som betaler 3,5 millioner for et maleri har allerede betalt strømregningen sin. De kresne kjøperne plukker fra øverste hylle og det er fortsatt et solid marked i toppsjiktet, med kunst av høyere kvalitet og pris.

Selv om det rapporteres om høy etterspørsel etter eksklusive kunstverk, forble noen av de dyreste objektene på auksjonen forrige tirsdag usolgt. Det gjelder blant annet litografiet «Vampyr II» av Edvard Munch og den 3,6 meter høye skulpturen «Dancing tube» av Bård Breivik. Prisantydningen på skulpturen til Breivik var i forkant satt til 1,2-1,5 millioner kroner.

– Det var et kresent, men betalingsvillig publikum på den siste auksjonen. Det var litt mer usolgt enn det pleier, men noe har blitt solgt etter auksjonen. Skulpturen av Breivik gikk ikke selv om vi hadde mange interessenter i forkant, men det er mulig den går om noen dager, utdyper Forsberg.

De høyeste tilslagene

Christian Skredsvigs oljemaleri med en prislapp på 3,5 millioner kroner før omkostninger topper listen over de høyeste tilslagene så langt i år. Men flere rekordsalg er blitt gjort til godt over en million kroner.

Under Blomqvists auksjon «Vårens høydepunkter», som ble gjennomført 14. juni i år, ble flere rekorder satt blant de dyreste verkene i katalogen. Christian Krohg sitt maleri «Kobbegrunnen» var vurdert til 2,4 til 2,8 millioner kroner. Tilslaget ble på 2,7 millioner, pluss 25 prosent i omkostninger på toppen som gir en totalpris på 3,375 millioner. Det er rekordpris for et verk av Christian Krogh – og det nest dyreste verket solgt på det norske auksjonsmarkedet så langt i år.

NEDGANG PÅ NETTAUKSJON: Knut Forsberg, adm. direktør i Blomqvist, merker nedgang på nettauksjoner i det rimeligere segmentet. Foto: Adrian Nielsen

– Er det viktig med store tilslag som dette for deres del?

– Ja, det er veldig viktig. Ikke bare for oss, men også for auksjoner som salgsform. Det viser at rekordene settes med auksjoner, og at auksjonene er med på å sette prisene i markedet, mener Forsberg.

Theodor Kittelsen sitt papirarbeid med navnet «Trollet som grunner på hvor gammelt det er» fra 1905 endte også som et av årets høyeste salg. Verdien var satt til mellom 300.000 og 400.000 kroner, men til slutt ble kunstverket klubbet for 2,3 millioner kroner. Det gir en totalpris på 2,875 millioner, og er den høyeste prisen et papirarbeid av Kittelsen har gått for noen sinne.

– Det var en vanvittig budrunde på Kittelsen i vår, med syv budgivere. Det er mye mer enn normalt, forteller Forsberg.

– Hvorfor tror du det gikk så høyt?

– Folk kjenner motivet. Det er slik et troll ser ut i hodene våre, og det er mye på grunn av dette verket. Og Kittelsen er jo den som har auksjonsrekord for dyreste verk solgt på auksjon i Norge.

Det ble en sensasjonell pris og en suveren rekord for et bilde av Aage Storstein
Hans Richard Elgheim

En annen rekord som er satt i løpet av året, er på et tekstilarbeid av Hannah Ryggen. Verket har navnet «Bekengel» og ble laget i 1956. Flere tekstilarbeider av Ryggen henger blant annet på Nasjonalmuseet. Før auksjonen satt Blomqvist verdien til 100.000 til 150.000 kroner, og budrunden endte til slutt med et tilslag på 1,45 millioner kroner – og en totalpris på 1,8125 millioner. Dette er en rekordpris både for Ryggen, og for tekstilarbeider på auksjon i Norge.

Et annet veggteppe av Ryggen ble solgt på samme auksjon. Forhåndsverdien var på 40 til 50.000 kroner, men verket gikk for 900.000 pluss omkostninger.

– Hvordan tror du resten av året blir?

– Normalt er november og desember de beste månedene våre. Men nå er det ingenting som er normalt. Jeg synes nettauksjon har gått litt sakte i det siste, men vi har en fin høstauksjon ute nå med høyt nivå. Den vil gi en fin pekepinn på hvordan det blir fremover. Vi har også en kommende klokkeauksjon. Hvis den går bra, blir året bra, forklarer Forsberg.

UPÅVIRKET MARKED: Markedet for de aller dyreste kunstverkene er upåvirket, ifølge Forsberg i auksjonshuset Blomqvist. Foto: Adrian Nielsen

– Tror du noe kan slå tilslaget på Christian Skredsvig før året er omme?

– Nå er vi i en innleveringsfase til desemberauksjonen og det har kommet inn en del verk til oss, men foreløpig er det ingen kandidater som kan slå rekorden til Skredsvig.

Rekordpris for kunstneren 

Det femte høyeste tilslaget så langt i år ble gjort hos Grev Wedels Plass Auksjoner, under auksjonen «Vårens Utvalgte» 2. juni. Aage Storstein sitt oljemaleri med navnet «Badende gutter» fra 1929 hadde en vurdering på 100–150.000 kroner.

– Vi har solgt flere bilder av Storstein i denne kubistiske stilen, som er noe annet enn de fleste er vant til å se av ham. Det er en helt annen stil, og har også helt andre kjøpere. Kjøperne er ganske ivrige samlere, og prisene i denne kategorien av Storstein har steget kraftig, forteller Hans Richard Elgheim i Grev Wedels Plass Auksjoner.

Til slutt gikk maleriet «Badende gutter» for 1,25 millioner kroner. Med omkostninger gir det en totalpris på 1,5625 millioner. Det er en rekordpris for kunstneren.

– Det ble en sensasjonell pris og en suveren rekord for et bilde av Aage Storstein. I ettertid innser vi at vurderingen var satt for lavt. Men vi hadde aldri trodd at det bildet skulle gå for over en million. Det var fem budgivere og alle bød over prisvurderingen.

– Hvem var kjøperen?

– Jeg må nøye meg med å si at det var en norsk kjøper. Storstein har primært norske samlere, sier Elgheim.

Arrangerer jubileumsauksjon 

I år har Grev Wedels Plass Auksjoner holdt på i 30 år, og arrangerer derfor en jubileumsauksjon i slutten i november. På auksjonen skal mange verk under hammeren og et av dem er et oljemaleri av Harald Sohlberg, kalt «Havfruen» fra 1897.

ET AV ÅRETS DYRESTE: I juni solgte Hans Richard Elgheim og Grev Wedels Plass Auksjoner et maleri av Aage Storstein for 1,25 millioner kroner før omkostninger. Foto: NTB

– Vi har samlet inn til jubileumsauksjonen en god stund. «Havfruen» har Blomqvist forsøkt å selge to ganger tidligere og det tar vi med i betraktningen når vi setter prisen, forklarer Elgheim.

Høsten 2020 prøvde Blomqvist å selge bildet med en vurdering på mellom fem og seks millioner kroner. I fjor høst var prisen satt ned til mellom tre og fire millioner. Nå er vurderingen til maleriet på mellom to og tre millioner kroner hos Grev Wedels Plass Auksjoner.

– Det er et veldig kjent motiv fra Sohlbergs produksjon, og vi mener at prisen nå er moderat sett i lys av prisene til Sohlberg de senere år.