Detaljhandelen falt kraftig
Omsetningsvolumet i detaljhandelen falt 3,6 prosent fra november til desember, mye mer enn ventet.

Fra november til desember falt omsetningsvolumet i detaljhandelen med 3,6 prosent, viser sesongjusterte tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB).
Konsensus pekte ifølge TDN Direkt mot 0,5 prosent fall. DNB Markets så for seg 1,0 prosent nedgang.
Fra oktober til november steg detaljhandelen 0,8 prosent.
Elektro, dagligvare
De fleste næringene i detaljhandelen opplevde nedgang fra november til desember.
Det største bidraget til desember-nedgangen kom fra elektronikkbutikker og dagligvarebutikker, mens sports- og møbelbutikker også bidro negativt.
– Desember har som regel vært en nedgangsmåned for detaljhandelen de siste årene. Det er fordi stadig mer av julehandelen legges til november, når det er tilbudskampanjer som Black Friday og Black Week, sier seniorrådgiver Anders Falla Aas i en kommentar.
– Redusert kjøpekraft grunnet økte priser og økte rentekostnader er også en faktor som naturligvis kan ha bidratt til nedgangen i detaljhandelen i desember, legger han til.
Høye priser bidrar
Kalenderjusterte verdiindekser for desember 2022 ligger ifølge SSB jevnt med tilsvarende måned året før, med 0,5 prosent nedgang for detaljhandelen. Kalenderjusterte volumindekser viser derimot en nedgang på 7,7 prosent fra tilsvarende måned i fjor.
– Dette tyder på at det har blitt brukt omtrent like mye penger på handel i desember i år som i fjor, men de økte prisene har gjort at vi har fått mindre for pengene. Altså er volumet redusert, sier Falla Aas.