<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Økt tillit for norske forbrukere

Ikke siden våren 2022 har det vært en såpass markant økning i den norske forbrukertilliten, viser en ny måling. 

Publisert 31. mars 2023
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 168 ord
PÅ VEI OPP: Forbrukertilliten er fortsatt på historisk lave nivåer, men viser tegn til bedring.  Foto: Eivind Yggeseth

Forbrukertilliten (CCI) for Norge var minus 22,2 poeng i mars, opp fra minus 26,5 i februar, ifølge målingen til Opinion, fremlagt fredag.

– Ikke siden våren i fjor er det blitt målt en så tydelig endring i positiv retning. Etter april falt riktignok forbrukertilliten seks måneder på rad til bunnoteringen i oktober. Siden da har vi registrert en forsiktig økning i tilliten, og det positive utslaget fra februar til mars er så tydelig at vi kan kalle det for statistisk sikkert, sier Henrik Høidahl, fagsjef for politikk og samfunn i Opinion.

– Om vi ser nærmere på de fire indikatorene som utgjør CCI, så gjør de to indikatorene knyttet til husholdningens økonomi et byks oppover fra februar til mars. Vi må nesten ett år tilbake i tid for å finne høyere forventninger til husholdningens økonomi om ett år, sammenlignet med i dag. Vi må et halvt år tilbake for å se en høyere verdi på indikatoren husholdningens økonomi i dag, sammenlignet med for ett år siden, sier Høidahl.

(TDN Direkt)