<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Biden i strupen på krympflasjonen: – Det er svindel

Før nattens Super Bowl-oppgjør tok president Joe Biden til orde for å løfte fram en av hans hjertesaker. – Det er en svindel!

    Publisert 12. feb. 2024 kl. 10.48
    Oppdatert 12. feb. 2024 klokken 10.48
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 435 ord
    USAs president, Joe Biden, er lei av at han får stadig mindre iskrem pr. dollar. Han maner produsentene til å sette en stopper for krympflasjonen. Foto: Reuters

    Det var i en video publisert på X at USAs president Joe Biden tok for seg at produsentene av snacks selger stadig krympende produkter.

    «Noen selskaper prøver å lure oss ved å krympe produktene litt og litt, og håper at du ikke vil legge merke til det», sa presidenten i videoen.

    Utgangspunktet til Biden for klagen var at når han ser på Super Bowl liker han «å være omringet av snacks». Det har vært en stor kilde til frustrasjon for verdens mektigste person.

    Biden anklaget selskapene for å redusere emballasjestørrelsen og innholdet, men samtidig ta samme pris.

    «Dere har kanskje lagt merke til en ting. Sportsdrikkeflaskene er mindre, chipsposene har færre chips, men det koster fortsatt like mye.»

    Iskremboksene provoserer: – Svindel

    Spesielt er det iskremprodusentenes krympflasjonsgrep som har fått det til å koke i topplokket til USAs president.

    «Som en iskremelsker er det som gjør meg mest sint er at iskremboksene har krympet i størrelse, mens prisen holder seg», sier Biden, og fortsetter:

    «Jeg har fått nok av det de kaller "krympflasjon". Det er en svindel!»

    Biden la imidlertid ikke frem noen spesifikke tiltak for å stanse krympingen av isboksene.

    «Den amerikanske befolkningen er lei av å bli tatt for å være idioter. Jeg ber selskapene sette en stopper for dette.»

    Biden navnga ikke noen selskaper spesifikt, men i videoen ser vi produkter fra blant annet Gatorade, Oreo og Doritos.

    Avledningsmanøver

    «Vi merker oss at presidenten forsøker å avlede oppmerksomheten fra inflasjonen som har vedvart i løpet av hans presidentperiode», svarer David Chavern president og adm. direktør i bransjeforeningen Consumer Brands Association, på Bidens video.

    Den årlige inflasjonen i USA var i 2023 på 3,4 prosent, ifølge U.S. Bureau of Labor Statistics. Det er en nedgang fra en årlig inflasjonsrate på 7 og 6,5 prosent i henholdsvis 2021 og 2022.

    David Chavern, Consumer Brands Association Foto: Consumer Brands Association

    Chavern fulgte opp med at foreningen han leder gjerne vil samarbeide med Biden for å komme frem til løsninger som kommer konsumentene til gode.

    Bob Casey, som sitter i Senatet for Demokratene, la i desember frem en rapport om utbredelsen av krympflasjonsfenomenet.

    I rapporten står det blant annet at prisen på snacks som Oreo og Doritos har blitt 26,4 prosent dyrere siden januar 2019, og at 9,8 prosent av den prisveksten stammer fra at amerikanerne nå får færre chips og kjeks pr. dollar.