<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Bryter nedgangstrend i Kina

Konsumprisindeksen steg for første gang siden august etter at den kinesiske nyttårsferien økte etterspørselen i landet.

Publisert 9. mars 2024 kl. 11.03
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 192 ord
STIGENDE ETTERSPØRSEL: Konsumprisindeksen steg for første gang siden august i Kina.  Foto: Ng Han Guan/NTB

Konsumprisindeksen i Kina økte med 0,7 prosent i februar på årsbasis, der analytikerne ventet en økning på 0,3 prosent, ifølge Bloomberg.

Dermed har indeksen steget for første gang siden august, og brutt en nedgangstrend som vekket vekstpotensialet i en økonomi under press.

Produsentprisindeksen derimot falt med 2,7 prosent, og fortsatte dermed den lengste rekken med nedgang siden 2016. 

Ifølge Bloomberg sier president og sjeføkonom i Pinpoint Asset Management at det er for tidlig å konkludere med at deflasjonen i Kina er over. 

Det skal ha vært den kinesiske nyttårsferien som skal ha bidratt til økningen, i tillegg til økt reiseaktivitet. Nedgangen i produsentprisene skyldes derimot en svakere industriell aktivitet gjennom ferieperioden. 

Opprettholder vekstmål

Tirsdag var folkekongressen samlet i Beijing for å legge frem landets arbeidsmarkedsrapport. 

Ifølge CNBC venter Kina en BNP-vekst på fem prosent i 2024, samme som i fjor. Samtidig er inflasjonen ventet å stige til omtrent tre prosent, mens landets forsvarsutgifter jekkes opp med 7,2 prosent. 

For å nå målet skal Kina ha et budsjettunderskudd på 3 prosent i år, ned fra 3,8 prosent i fjor, ifølge rapporten. 

En viktig del av planen er å utstede 139 milliarder dollar i statsobligasjoner, og ta fra ytterligere ubrukte midler fra fjoråret.