Unge kvinner sikrer seg mot resesjon

Google-søk etter kunstige negler har økt med ti prosent siden februar, og “blond til brunette hår” har steget med 17 prosent i samme periode.

Publisert 24. apr.
Article lead
+ mer
lead
Gjør det selv: Ung kvinne farger håret. Fotoillustrasjon: Claudia C. Sandor: Kildefoto: Getty Images
Gjør det selv: Ung kvinne farger håret. Fotoillustrasjon: Claudia C. Sandor: Kildefoto: Getty Images

Kall det en ny resesjonsindikator: USAs største forbrukergruppe kutter ut manikyr og Uber-turer i takt med økende bekymringer for økonomien.

Unge kvinner, som inntil nylig brukte penger på egenpleie, billetter til Taylor Swifts Eras-turné og filmen Barbie, holder nå igjen på forbruket. Det skriver The Wall Street Journal.

Nå gjelder det å gjøre ting selv. Selv før president Trumps tollutløste finansuro slo inn, hadde forbrukertilliten allerede falt til det laveste nivået siden 2022, ifølge Universitetet i Michigans månedlige undersøkelse. Tallene for april viser at tilliten har falt enda mer.

Bruker ChatGPT som terapeut

Denne indikatoren har vært preget av store svingninger siden pandemiens toppunkt, men menn og kvinner har stort sett fulgt samme mønster siden 2021. I 2024 begynte menn å skille seg ut og føle seg mer positive til økonomien, forteller Joanne Hsu, direktør for undersøkelsen. Selv om både menn og kvinner uttrykker negativ økonomisk oppfatning i år, er kvinner enda mer pessimistiske, legger hun til.

– De oppfatter de samme risikoene, men kvinner har en tendens til å være litt mindre optimistiske, sier Hsu.

En Aeyrn Briscoe pleide å gå til terapi ukentlig. Etter å ha blitt permittert i omtrent én måned sent i februar, bestemte hun seg for å bruke OpenAIs ChatGPT-chatbot til mini-terapitimer, forteller hun til The Wall Street Journal. Nå bruker hun den flere ganger om dagen og støter stadig på grensen for ti gratis meldinger.

– Terapi er dyrt, sier hun. – Ingen har 200 dollar til overs for å snakke med noen.

Makro

Informasjon om bruk av AI