Starbucks leverte tirsdag kvartalstall som var langt over det analytikerne forventet på forhånd.
Kaffebar-kjeden hadde i sitt regnskapsmessige andre kvartal en omsetning på 8,7 milliarder dollar, mot forventede 8,4 milliarder. Resultat pr. aksje endte på 74 cent, mot ventede 65 cent.
– Dette er bemerkelsesverdig på alle nivåer, men spesielt gitt sesongpresset vi vanligvis opplever i dette kvartalet, sa finansdirektør Rachel Ruggeri.
Sterkere salg internasjonalt skal være årsaken bak oppgangen, skriver CNBC. I Kina, som er kaffegigantens nest største marked, økte salget for første gang siden 2021 med en oppgang på 3 prosent. I USA var oppgangen 12 prosent, mot 7 prosent utenom USA.
Resultat etter skatt endte på 908,3 millioner dollar, opp fra 674,5 millioner på samme tid i fjor. Starbucks åpnet hele 464 nye lokaler i løpet av kvartalet.
– Vi er veldig oppmuntret av tegnene vi ser, men det er mye å navigere etter, sa Ruggeri.
Starbucks gjentar guidingen sin for 2023, og anslår en inntektsvekst på 10 til 12 prosent, og justert vekst i resultat pr. aksje i den lave enden av 15 til 20 prosent.
Til tross for sterkere inntekter enn ventet, faller aksjen nær 5 prosent i etterhandelen på Wall Street.