<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Dobler i gigantmarked

Starbucks girer opp i telandet India. Ekspansjonsplanene tilsier åpning av en ny kafé hver tredje dag de kommende årene.

Publisert 9. jan.
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 170 ord
Article lead
lead
DOBLER: Både antallet utsalgssteder og antallet ansatte i India skal dobles de neste årene. Foto: Bloomberg
DOBLER: Både antallet utsalgssteder og antallet ansatte i India skal dobles de neste årene. Foto: Bloomberg

Starbucks vil mer enn doble antallet utsalgssteder i India i løpet av en fireårsperiode, melder Bloomberg.

Kaffegiganten opplyser selv at den har som mål å operere 1.000 utsalgssteder på det indiske markedet innen 2028, som vil innebære én nyåpning hver tredje dag.

I dag har selskapet 390 utsalgssteder i 54 indiske byer via det 50/50-delte joint venturet med det lokale selskapet Tata Consumer Products, som ble opprettet med Starbucks' India-inntreden tilbake i 2012.

Ifølge Bloomberg ble det netto åpnet 22 nye Starbucks-kafeer i India i tredje kvartal i fjor, og inntektene økte med 14 prosent fra tilsvarende periode året før.

Dobler bemanningen

Starbucks forklarer India-akselerasjonen med at India ligger an til å bli verdens tredje største økonomi innen 2030.

«Indias strategiske betydning som et av Starbucks' raskest voksende markeder globalt innebærer at Starbucks vil doble sin tilstedeværelse i markedet,» skriver kaffegiganten.

Dobling av antallet utsalgssteder vil også innebære en dobling i bemanningen fra dagens rundt 4.300 til cirka 8.600 ansatte.

Globalt består Starbucks-kjeden av mer enn 38.000 utsalgssteder, inkludert mer enn 6.500 i Fastland-Kina, ifølge Bloomberg.