Sikter mot tidobling
Gründerne bak kaffebrenneren Roest merker hverken økte renter eller usikre tider. Om fem år skal selskapet selge for inntil 400 millioner kroner.
Starbucks vil mer enn doble antallet utsalgssteder i India i løpet av en fireårsperiode, melder Bloomberg.
Kaffegiganten opplyser selv at den har som mål å operere 1.000 utsalgssteder på det indiske markedet innen 2028, som vil innebære én nyåpning hver tredje dag.
I dag har selskapet 390 utsalgssteder i 54 indiske byer via det 50/50-delte joint venturet med det lokale selskapet Tata Consumer Products, som ble opprettet med Starbucks' India-inntreden tilbake i 2012.
Ifølge Bloomberg ble det netto åpnet 22 nye Starbucks-kafeer i India i tredje kvartal i fjor, og inntektene økte med 14 prosent fra tilsvarende periode året før.
Dobler bemanningen
Starbucks forklarer India-akselerasjonen med at India ligger an til å bli verdens tredje største økonomi innen 2030.
«Indias strategiske betydning som et av Starbucks' raskest voksende markeder globalt innebærer at Starbucks vil doble sin tilstedeværelse i markedet,» skriver kaffegiganten.
Dobling av antallet utsalgssteder vil også innebære en dobling i bemanningen fra dagens rundt 4.300 til cirka 8.600 ansatte.
Globalt består Starbucks-kjeden av mer enn 38.000 utsalgssteder, inkludert mer enn 6.500 i Fastland-Kina, ifølge Bloomberg.